WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Opracowała Magdalena Szadziewicz
STRUKTURA WSDZ W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. D. Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
CZĘŚĆ I
A Cel orientacji zawodowej
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
A Cel orientacji zawodowej
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
A Cel doradztwa zawodowego
B Treści programowe
C Warunki i sposób realizacji
D Obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym
CZĘŚĆ II
CZĘŚĆ III
CZĘŚĆ I
Celem doradztwa zawodowego realizowanego w szkole jest przygotowanie uczniów do refeksyjnego wyboru dalszej ścieżki kształcenia oraz zawodu.
Doradztwo zawodowe realizowane w Szkole Podstawowej im. D. Siedzikówny ps. INKA w Czarnem ukierunkowane jest na:
Dyrektor:
zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
zawodowego;
i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na
celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy/ nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w szkole:
Wychowawcy:
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
i doradztwa zawodowego dla uczniów;
realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Specjaliści:
siebie zajęcia dla uczniów;
zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
(informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:
zawodowej;
kształcenia i zawodu;
Nauczyciel-bibliotekarz:
realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
doradztwa zawodowego.
Inne osoby zatrudnione w szkole - pielęgniarka:
realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
przez uczniów;
kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez
uczniów.
4.1 Oddziały nauczania wczesnoszkolnego, klasy I-III
A Cel orientacji zawodowej
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku
pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych
sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
B Treści programowe – cele szczegółowe
Uczeń:
1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
Uczeń:
2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową
specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i
niekonwencjonalny.
Uczeń:
3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;
3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
Uczeń:
4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do
realizacji celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą
C Warunki i sposób realizacji
Orientacja zawodowa w oddziałach klas I-III jest realizowana:
4.2 Oddziały klas IV-VI
A Cel orientacji zawodowej
Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi
zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz
stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań
oraz pasji.
B Treści programowe
Uczeń:
1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców
Uczeń:
opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.2 opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i
niekonwencjonalny;
Uczeń:
3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój
indywidualny sposób nauki;
3.2 wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
Uczeń:
4.1 opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji
celu;
4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
C Warunki i sposób realizacji
Orientacja zawodowa w oddziałach klas IV-VI jest realizowana:
4.3 Oddziały klas VII-VIII
A Cel doradztwa zawodowego
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do
odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych
i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy
i systemu edukacji.
B Treści programowe
Uczeń:
1.1 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających
z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je
w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
Uczeń:
2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając
kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego
rynku pracy;
2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
2.7 dokonuje autoprezentacji;
2.8 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno- zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
Uczeń:
3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia,
korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej;
3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
Uczeń:
4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich
sytuacjach korzystać z ich pomocy;
4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
C Warunki i sposób realizacji
Doradztwo zawodowe w oddziałach klas VII i VIII jest realizowana:
D Obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym
Tematyka zajęć w klasie 7
Tematyka zajęć w klasie 8
4.5 Rodzice
A Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są również rodzice.
Cele ukierunkowane na rodziców:
- dostarczenie informacji o zawodach, aktualnych trendach na rynku pracy;
- dostarczenie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, preferowanych, wartościach, zdolnościach, zainteresowaniach, mocnych i słabych stronach;
- zapoznanie rodziców z problematyką wyboru zawodu i możliwościami dalszego kształcenia;
- dostarczenie informacji o ścieżkach edukacyjnych, przeciwwskazaniach zdrowotnych;
4.6 Nauczyciele
A Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są także nauczyciele.
Cele ukierunkowane na nauczycieli:
- uświadomienie nauczycielom konieczności wplatania w treści przedmiotowe tematyki z zakresu orientacji zawodowej;
- pomoc nauczycielom w realizacji tematów z zakresu problematyki wyboru zawodu i możliwości kształcenia w ramach lekcji przedmiotowych;
- wypracowanie materiałów pomocniczych do prowadzenia zajęć z orientacji zawodowej na godzinach wychowawczych i spotkaniach z rodzicami.
EFEKTY:
KORZYŚCI:
6.Diagnoza potrzeb w zakresie realizacji programu WSDZ
Skuteczna realizacja działań z doradztwa zawodowego w szkole wymaga przeprowadzenia diagnozy potrzeb uczniów,
rodziców, nauczycieli, zasobów szkoły i sojuszników w otoczeniu społeczno-gospodarczym.
A Metody diagnozy przyjęte w szkole:
Część II
Wszystkie działania w zakresie współpracy z sojusznikami w ramach realizacji działań z doradztwa zawodowego uwzględniają specyfikę szkoły, jej potrzeby i możliwości, a także lokalne otoczenie społeczno-gospodarcze.
Szkoła nawiązuje kontakty, tworzy sieć współpracy z podmiotami, które angażują się w działania.
1.1 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Człuchowie
1.2 Współpraca z lokalnymi regionalnymi pracodawcami zakresie:
1.3 Współpraca ze szkołami programowo wyższymi (ponadpodstawowe, CKU):
1.4 Powiatowy Urząd Pracy
1.5 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku
1.6 Biblioteka Pedagogiczna
CZĘŚĆ III
Za monitoring „Programu realizacji WSDZ” , odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy w szkole , który na bieżąco monitoruje realizację działań i prowadzi rejestr uwag co do ich realizacji.
Ewaluacja „Programu realizacji WSDZ” w szkole prowadzona jest przez doradcę zawodowego.
Przyjęte metody: analiza dokumentacji i badania ankietowe. Ewaluacja prowadzona jest co roku.

77-330 Czarne
ul. Parkowa 4

























