Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Reset
Reset

Filmy

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

 WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

W SZKOLE PODSTAWOWEJ

  1. DANUTY SIEDZIKÓWNY PS. INKA W CZARNEM

Opracowała Magdalena Szadziewicz

 

STRUKTURA WSDZ W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. D. Siedzikówny ps. INKA w Czarnem

CZĘŚĆ I

  1. Postawa prawna
  2. Cel główny
  3. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
  4. Odbiorcy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole:
    • Oddziały nauczania wczesnoszkolnego w klasach I-III

A  Cel orientacji zawodowej

B  Treści programowe

C  Warunki i sposób realizacji

  • Oddziały w klasach IV-VI

A  Cel orientacji zawodowej

B  Treści programowe

C  Warunki i sposób realizacji 

  • Oddziały w klasach VII-VIII

A  Cel doradztwa zawodowego

B  Treści programowe

C  Warunki i sposób realizacji

D Obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym

  • Nauczyciele
  • Rodzice
  1. WSDZ- efekty i korzyści
  2. Diagnoza potrzeb w zakresie realizacji programu WSDZ

CZĘŚĆ II

 

  1. Sojusznicy – sieć instytucji, osób współpracujących ze szkołą.

CZĘŚĆ III

  1. Monitoring i ewaluacja WSDZ
  2. Słownik pojęć

 

CZĘŚĆ I

  1. Podstawa prawna

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019 poz. 325)

 

  1. Cel główny

Celem doradztwa zawodowego realizowanego w szkole jest przygotowanie uczniów do refeksyjnego wyboru dalszej ścieżki kształcenia oraz zawodu.

Doradztwo zawodowe realizowane w Szkole Podstawowej im. D. Siedzikówny ps. INKA w Czarnem ukierunkowane jest na:

  • rozwijanie kompetencji karierowych ucznia,
  • wspieranie kompetencji doradczych nauczycieli,
  • wspieranie kompetencji doradczych rodziców,
  • wykorzystywanie lokalnych zasobów dla wspierania procesów decyzyjnych ucznia w zakresie wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

 

  1. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole

                      Dyrektor:

  • odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji „Programu realizacji WSDZ”;
  • wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa

   zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;

  • zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa

   zawodowego;

  • organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej

   i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na

  celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

 

                    Doradca zawodowy/ nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w szkole:

  1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego.
  2. Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy.
  3. Opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologiem i pedagogami, „Programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” oraz koordynacja jego realizacji.
  4. Wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologa lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w „Programie realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego”.
  5. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.
  6. Realizowanie działań wynikających z programu, o którym mowa w § 4 ust.1

                   

                     Wychowawcy:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
  • włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
  • realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
  • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
  • współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

                     Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania

z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

  • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej

i doradztwa zawodowego dla uczniów;

  • przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
  • prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
  • organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie

realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

                        Specjaliści:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez

siebie zajęcia dla uczniów;

  • współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji

zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;

  • włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych

(informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);

  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie

realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

 Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:

  • włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji

zawodowej;

  • organizują w sali kąciki zawodoznawcze;
  • rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
  • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku

kształcenia i zawodu;

  • udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.

 

                    Nauczyciel-bibliotekarz:

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie

realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

  • opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
  • włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu

doradztwa zawodowego.

 

                    Inne osoby zatrudnione w szkole - pielęgniarka:

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie

realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

  • udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych

przez uczniów;

  • organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz

kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez

uczniów.

 

  1. Odbiorcy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole:

 

4.1 Oddziały nauczania wczesnoszkolnego, klasy I-III

       A  Cel orientacji zawodowej

            Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku   

            pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych    

            sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.

 

       B  Treści programowe – cele szczegółowe

  1. Poznanie siebie

       Uczeń:

            1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;

            1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;

            1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;

            1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;

            1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.

  1. Świat zawodów i rynek pracy

         Uczeń:

            2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;

            2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową   

                  specyfikę pracy w wybranych zawodach;

           2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;

           2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;

           2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;

           2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i    

                  niekonwencjonalny.

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

        Uczeń:

            3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;

            3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;

            3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

       Uczeń:

            4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;

            4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do   

                  realizacji celu;

4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą

 

   C  Warunki i sposób realizacji

       Orientacja zawodowa w oddziałach klas I-III jest realizowana:

  • podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
  • w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
  • bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców i specjalistów;
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

4.2 Oddziały klas IV-VI

       A  Cel orientacji zawodowej

            Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi   

            zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz 

            stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań  

            oraz pasji.

 

       B  Treści programowe

  1. Poznawanie własnych zasobów

      Uczeń:

           1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;

           1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;

           1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;

           1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy

     Uczeń:

  • wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup,

opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;

           2.2 opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;

           2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;

           2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i  

                   niekonwencjonalny;

  • wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

      Uczeń:

             3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój 

                    indywidualny sposób nauki;

             3.2 wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;

             3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

      Uczeń:

            4.1 opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;

            4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji  

                  celu;

            4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.

 

  C  Warunki i sposób realizacji 

Orientacja zawodowa w oddziałach klas IV-VI jest realizowana:

  • podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
  • w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
  • bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców i specjalistów;
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

 

4.3 Oddziały klas VII-VIII

       A  Cel doradztwa zawodowego

            Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do    

            odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych                                        

            i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy                                          

            i systemu edukacji.

 

       B  Treści programowe

  1. Poznawanie własnych zasobów

       Uczeń:

            1.1 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

            1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);

            1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających

                   z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;

            1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;

            1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je

                  w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

            1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;

            1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy

       Uczeń:

            2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając   

                   kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;

            2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;

            2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego

                   rynku pracy;

            2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;

            2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;

            2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;

            2.7 dokonuje autoprezentacji;

            2.8 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno- zawodowej, w tym instytucje rynku   pracy.

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

      Uczeń:

            3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia,   

                   korzystając z dostępnych źródeł informacji;

            3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;

            3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej;

            3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

      Uczeń:

            4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;

            4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;

            4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich 

                  sytuacjach korzystać z ich pomocy;

4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.

 

       C  Warunki i sposób realizacji

            Doradztwo zawodowe w oddziałach klas VII i VIII jest realizowana:

  • podczas zajęć z zakresu doradztwa zawodowego wynikających z ramowych planów nauczania, które są prowadzone przez doradcę zawodowego gdzie doradca zawodowy prowadzący te zajęcia opracowuje rozkład zajęć dla oddziałów klas VII i VIII na zajęcia dydaktyczne w wyznaczonej liczbie godzin wynikającej z ramowych planów nauczania zgodnie z przewidzianymi treściami programowymi;
  • podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
  • w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
  • bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców i specjalistów;
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

D Obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym

 

Tematyka zajęć w klasie 7

 

  1. Wszyscy jesteśmy zdolni!
  2. Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej
  3. Umiejętności a zawód
  4. Moje umiejętności
  5. Czym się interesuję?
  6. Jak zaplanować przyszłość edukacyjno- zawodową?
  7. Moja przyszłość edukacyjno- zawodowa
  8. Zawody w moim najbliższym otoczeniu
  9. Od elektryka do kierownika
  10. Kompetencje na rynku pracy

Tematyka zajęć w klasie 8

 

  1. Przed wyborem: liceum, technikum, szkoła branżowa
  2. Moje umiejętności- moje sukcesy
  3. Decyzje- szanse czy ograniczenia
  4. Marzenia do spełnienia
  5. Moja edukacyjna przygoda
  6. Moje zasoby a oczekiwania pracodawców
  7. Wybieram zawód czy szkołę?
  8. Miejsce pracy w życiu człowieka- praca a zdrowie
  9. Kim chcę zostać w przyszłości?
  10. Co dwie głowy to nie jedna. Kto może pomóc w wyborze szkoły i zawodu?

 

4.5 Rodzice

       A Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są również rodzice.

Cele ukierunkowane na rodziców:

- dostarczenie informacji o zawodach, aktualnych trendach na rynku pracy;

- dostarczenie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, preferowanych, wartościach, zdolnościach, zainteresowaniach, mocnych i słabych stronach;

- zapoznanie rodziców z problematyką wyboru zawodu i możliwościami dalszego kształcenia;

- dostarczenie informacji o ścieżkach edukacyjnych, przeciwwskazaniach zdrowotnych;

 

4.6 Nauczyciele

       A Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są także nauczyciele.

Cele ukierunkowane na nauczycieli:

- uświadomienie nauczycielom konieczności wplatania w treści przedmiotowe tematyki z zakresu orientacji zawodowej;

- pomoc nauczycielom w realizacji tematów z zakresu problematyki wyboru zawodu i możliwości kształcenia w ramach lekcji przedmiotowych;

- wypracowanie materiałów pomocniczych do prowadzenia zajęć z orientacji zawodowej na godzinach wychowawczych i spotkaniach z rodzicami.

 

  1. WSDZ- efekty i korzyści

EFEKTY:

  • Kształtowanie aktywności zawodowej uczniów.
  • Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci.
  • Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
  • Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
  • Wzbogacenie oferty szkoły i jej promocja w obszarze działań z zakresu doradztwa zawodowego
  • Mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.
  • Efektywna współpraca szkoły ze szkołami ponadpodstawowymi i zakładami pracy w realizacji zadań edukacyjno - zawodowych

KORZYŚCI:

  • dla uczniów– indywidualny rozwój, znajomość oferty edukacyjnej i zawodowej, umiejętność zaplanowania kariery zawodowej i otwartość na zmiany, ułatwienie wejścia na rynek pracy i sprawnego funkcjonowania na nim,
  • dla rodziców– wsparcie wychowawcze, znajomość oferty edukacyjnej i zawodowej dla ich dzieci,
  • dla szkoły– realizowanie zadań wynikających ze Statutu Szkoły i Programu Wychowawczo -Profilaktycznego Szkoły, aktualna baza informacji edukacyjnej i zawodowej, współpraca realizatorów zadań założonych w WSDZ służąca podniesieniu jakości pracy szkoły,
  • dla władz lokalnych i pracodawców –zapewnienie powszechności i dostępności usług doradczych, zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej konieczności planowania ścieżki edukacyjno –zawodowej i gotowości do jej zmiany, zapobieganie bezrobociu, świadomość oczekiwań rynku pracy wśród pracowników i zwiększenie szans znalezienia odpowiednio przygotowanych kandydatów dla pracodawców.

6.Diagnoza potrzeb w zakresie realizacji  programu WSDZ

 

   Skuteczna realizacja działań z doradztwa zawodowego w szkole wymaga przeprowadzenia diagnozy potrzeb uczniów,   

   rodziców, nauczycieli, zasobów szkoły i sojuszników w otoczeniu społeczno-gospodarczym.

   A  Metody diagnozy przyjęte w szkole:

  • Badanie (diagnoza) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety).
  • rozmowa z uczniami na lekcji wychowawczej
  • rozmowa z rodzicami podczas spotkania z rodzicami
  • rozmowa z nauczycielami podczas rady pedagogicznej oraz rozmowy indywidualne z doradcą szkolnym
  • diagnoza otoczenia społeczno-gospodarczego pod kątem kontynuowania i podjęcia współpracy
  • udzielanie indywidualnych porad uczniom

Część II

  1. Sojusznicy – sieć instytucji, osób współpracujących ze szkołą.

Wszystkie działania w zakresie współpracy z sojusznikami w ramach realizacji działań z doradztwa zawodowego  uwzględniają specyfikę szkoły, jej potrzeby i możliwości, a także lokalne otoczenie społeczno-gospodarcze.

Szkoła nawiązuje kontakty, tworzy sieć współpracy z podmiotami, które angażują się w działania.

 

1.1 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Człuchowie

  1. diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
  2. prowadzenie poradnictwa indywidualnego dla uczniów
  3. udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
  • prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego w ramach zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  • prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych;
  • prowadzenie spotkań z rodzicami.

1.2 Współpraca z lokalnymi regionalnymi pracodawcami zakresie:

  • wycieczek zawodoznawczych;
  • wizyt studyjnych;
  • spotkań z uczniami;
  • spotkań z właścicielami firm, jako przykładem ludzi, którzy odnieśli sukces zawodowy;
  • przeprowadzanie wywiadów z przedstawicielami zawodów ona temat specyfiki pracy;
  • w wybranym zawodzie lub na wybranym stanowisku pracy;
  • sponsorowanie przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjno-zawodową, bazę dydaktyczną szkoły.

1.3 Współpraca ze szkołami programowo wyższymi (ponadpodstawowe, CKU):

  • w zakresie promocji oferty kształcenia poprzez bezpośrednie przedstawicieli szkół spotkania z uczniami w szkole
  • prowadzenie wykładów i warsztatów o charakterze zawodoznawczym;
  • organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII;
  • organizowanie Dni Otwartych dla uczniów klas VII i VIII.

1.4 Powiatowy Urząd Pracy

1.5 Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku

1.6 Biblioteka Pedagogiczna

 

CZĘŚĆ III

  1. Monitoring i ewaluacja WSDZ

Za monitoring „Programu realizacji WSDZ” , odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy w szkole  , który na bieżąco monitoruje realizację działań i prowadzi rejestr uwag co do ich realizacji.

                 Ewaluacja „Programu realizacji WSDZ” w szkole prowadzona jest przez doradcę zawodowego.                                                                

                 Przyjęte metody: analiza dokumentacji i badania ankietowe. Ewaluacja prowadzona jest co roku.

 

  1. Słownik pojęć
  • Działania związane z doradztwem zawodowym – ogół zaplanowanych i systematycznych działań podejmowanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę, których celem jest przygotowanie i wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Działania te obejmują m.in. zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, zajęcia zwi­zane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, działania skierowane do rodziców i nauczycieli, współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
  • Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego – zajęcia grupowe organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej
  • Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – zajęcia indywidualne i grupowe prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Preorientacja zawodowa – ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
  • Orientacja zawodowa – ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I–IV szkoły podstawowej pozytywnych i proaktywnych postaw wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów    i rynku pracy.
  • Doradztwo zawodowe – uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów klas VII–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych, a także zawodowych.
  • Uczeń – dziecko (na etapie wychowania przedszkolnego), uczeń (na etapie szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej z wyłączeniem szkoły policealnej), słuchacz (w szkole policealnej).
  • Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) – celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez daną szkołę lub placówkę.

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2022-11-03 16:59:33
Data edycji: 2022-11-15 13:43:47
Ilość wyświetleń: 63

Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości.
Nasza szkoła pomaga je odkryć i rozwinąć.

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej