Prowadzenie działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci:
prowadzenie działań diagnostycznych oraz formułowanie wniosków postdiagnostycznych;
diagnozowanie sytuacji rodzinnej podopiecznych;
prowadzenie obserwacji oraz zbieranie informacji na temat sytuacji rodzinnej i wychowawczej dzieci/uczniów;
analizowanie wytworów dzieci/uczniów w celu określenia poziomu rozwoju badanych funkcji;
konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami – pedagogiem specjalnym, pedagogami szkolnymi, doradcą zawodowym, logopedami, terapeutami oraz wychowawcami.
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej w środowisku szkolnym
i pozaszkolnym:
udzielanie nauczycielom i wychowawcom wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka/ucznia;
udzielanie porad nauczycielom i wychowawcom w zakresie metod pracy z uczniami przejawiającymi trudności w zachowaniu;
pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku
do dzieci/uczniów i ich rodzin;
podejmowanie oddziaływań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałaniu zaburzeniom rozwojowym dzieci/uczniów;
rozpoznawanie i rozwijanie indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów;
planowanie sytuacji dydaktyczno – wychowawczych umożliwiających dzieciom/uczniom osiągnięcie sukcesu;
Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb:
rozwiązywania problemów wychowawczych ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka/ucznia w życiu placówki;
prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla dzieci/uczniów i ich rodziców;
prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym;
inicjowanie i prowadzenie oddziaływań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
współprowadzenie z pedagogiem specjalnym oraz wychowawcą klasy projektu edukacyjnego "Emocje bez tajemnic".
Współpraca z rodzicami:
wyjaśnianie rodzicom/opiekunom przyczyn pojawiających się trudności edukacyjnych i rozwojowych;
udzielanie porad w rozwiązywaniu trudności wychowawczych – poradnictwo wychowawcze;
udzielanie wsparcia rodzicom w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno – pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka;
udzielanie wskazówek i porad rodzicom/opiekunom dzieci, motywowanie do współudziału
w realizacji działań wychowawczych i wspomagających wobec ich dziecka;
pomoc rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji
i uzdolnień dzieci/młodzieży szkolnej;
udzielanie porad dotyczących prawidłowych metod wspomagania rozwoju dziecka;
udzielanie porad i wskazówek odnośnie kontaktów z różnymi instytucjami pozaszkolnymi;
omawianie obserwacji dziecka.
Wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci i młodzieży szkolnej:
udzielanie wsparcia w zakresie planowania, tworzenia i realizacji indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych;
pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno – pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka/ucznia;
prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla innych pracowników pedagogicznych;
konsultacje w sprawach dzieci/uczniów ze szczególnymi trudnościami;
udzielanie porad odnośnie postępowania z dziećmi/uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, bądź przejawiającymi inne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania emocjonalno – społecznego;
udzielanie informacji o możliwych formach odziaływań terapeutycznych i wspierających dziecko/ucznia;
omawianie obserwacji uczniów.
Współpraca z Poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
Współpraca z innymi instytucjami na rzecz uczniów.