Standardy Ochrony Małoletnich
w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
Podstawa prawna:
(Dz.U. z 2021r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535)
procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”
(Dz. U. z 2023 poz. 1870)
opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606)
poz. 984 ze zm.)
poz. 900)
„Standardy Ochrony Małoletnich” w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem opierają się na założeniach:
10.Publikacja dokumentu spełnia wymogi Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Dokument ten stanowi zbiór zasad i procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego.
Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” został opracowany, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. poz. 1606).
Jego celem jest ochrona uczniów przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarne
Zał. Nr 1
Polityka Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
§ 1.
Objaśnienie terminów
§ 2.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 3.
Zasady i procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
Pod pojęciem „przemoc domowa” – należy rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
§ 4.
Rozpoznawanie przemocy wobec małoletniego
Informacje o krzywdzeniu ucznia mogą pochodzić od bezpośrednich świadków przemocy, np. od rodzica niekrzywdzącego, rodzeństwa, kolegi, koleżanki, sąsiada, osoby z dalszej rodziny dziecka, przypadkowego świadka przemocy. W każdym przypadku informacje o przemocy wobec dziecka wskazywane jako fakty, a nie domniemania, i należy je potraktować z pełną odpowiedzialnością i zareagować zgodnie z obowiązującymi zasadami wskazanymi w niniejszej procedurze.
§ 5
Zgłaszanie przemocy domowej przez ucznia
§ 6
Zgłaszanie przemocy domowej przez pracownika szkoły
§ 7
Zgłaszanie przemocy domowej przez osoby z zewnątrz
§ 8
Zadania pracowników szkoły/placówki w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka /małoletniego w formie przemocy domowej
Każdy pracownik jest zobowiązany w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka podjąć następujące działania:
- w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia – w trybie pilnym poinformować Dyrektora szkoły , który powiadamia odpowiednie służby, tj. pogotowie ratunkowe i policję,
- w przypadku zauważenia niepokojących symptomów, zgłosić to koordynatorowi „Standardów Ochrony Małoletnich” lub pedagogowi szkolnemu.
Zadania i obowiązki pracowników Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
Pedagog szkolny / pedagog specjalny / psycholog
W sytuacji podejrzenia przemocy wobec dziecka:
Wychowawca klasy/nauczyciel świetlicy szkolnej
W sytuacji, gdy podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone:
Nauczyciele, wolontariusze, praktykanci
W sytuacji. gdy podejrzewają, że dziecko jest krzywdzone:
Pracownicy obsługi, administracji
W sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka:
§ 9
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich oraz dokumentowania tej czynności
1.Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest Przewodniczący Zespołu opracowującego Standardy Ochrony Małoletnich.
2.Przygotowanie personelu polega na pogłębianiu wiedzy i umiejętności rozpoznawania krzywdzenia, objawów, identyfikacji ryzyka krzywdzenia i podejmowania, zgodnie z prawem właściwych działań, a także wiedzy z zakresu odpowiedzialności prawnej w przypadku zaniechania postępowania w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
3.Zakres szkoleń ustalany jest na podstawie wyników diagnozy potrzeb pracowników w tym zakresie.
4.W szkole organizuje się wewnętrzne doskonalenie w zespołach nauczycielskich. Za ich organizację i przebieg odpowiada Przewodniczący Zespołu.
5.Każda forma doskonalenia jest potwierdzana zaświadczeniem o uczestnictwie.
6.W każdym przypadku sporządzana jest lista obecności uczestników.
7.Dokumentację doskonalenia w roku szkolnym gromadzi i przechowuje lider WDN.
8.Imienne zaświadczenia umieszczane są w teczkach akt osobowych pracowników.
§ 10
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich w SzkolePodstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem, są:
Gabinet pedagoga znajduje się na parterze szkoły w sali nr 4
Godziny pracy pedagoga wykazane są na stronie www.czarnesp.pl
Z pedagogiem można kontaktować się:
Telefonicznie: nr tel. 048 883 900 574 oraz mailowo: pedagogczarne@wp.pl oraz przez dziennk elektroniczny
Gabinet pedagoga znajduje się na parterze szkoły w sali nr 4
Godziny pracy pedagoga wykazane są na stronie www.czarnesp.pl
Z pedagogiem można kontaktować się:
Telefonicznie: nr tel. 048 883 900 574 oraz mailowo: pedagogczarne@wp.pl oraz przez dziennik elektroniczny
Gabinet psychologa: parter szkoły , pokój nr 4A
Godziny pracy psychologa wykazane są na stronie www.czarnesp.pl
Z psychologiem można kontaktować się:
Telefonicznie: nr tel. 048 883 900 574
mailowo: psychologczarne@wp.pl oraz przez dziennik elektroniczny.
Gabinet pedagoga specjalnego : parter szkoły , pokój obok kawiarenki szkolnej
Godziny pracy pedagoga specjalnego wykazane są na stronie www.czarnesp.pl
Z pedagogiem specjalnym można kontaktować się:
mailowo: pedagog.sp.czarne@interia.pl oraz przez dziennik elektroniczny
W przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia małoletniego należy zostawić zawiadomienie o stosowaniu przemocy w sekretariacie szkoły !
§ 11
Dokumentowanie zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich i archiwizowanie wytworzonej dokumentacji.
Dla każdego zdarzenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich zakładana jest imienna teczka z nazwiskiem małoletniego. Teczkę zakłada i prowadzi pedagog szkolny.
Do czasu zakończenia sprawy teczka pozostaje w gabinecie pedagoga i jest należycie chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.
W teczce umieszcza się:
§12
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniemu po ujawnieniu krzywdzenia
Plan wsparcia małoletniego, po ujawnieniu jego krzywdzenia opracowuje zespół nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem ,powołany przez dyrektora.
W jego skład wchodzą :
Struktura dokumentu „Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia”
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798)
Przykładowe formy pracy:
Przykładowe metody wsparcia krzywdzonego dziecka:
§ 15
Udostępnianie „Standardów Ochrony Małoletnich”
W Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem opracowane zostały dwie wersje dokumentu „Standardów Ochrony Małoletnich:
Wersja „zupełna” czyli pełny zapis dokumentu znajduje się w sekretariacie szkoły , bibliotece szkolnej , pokoju nauczycielskim gabinetach pedagogów szkolnych , psychologa szkolnego , pedagoga specjalnego oraz w gablocie znajdującej się w holu szkoły. Informacje o treści dokumentu upowszechniane są wśród rodziców na zebraniach z rodzicami, konsultacjach indywidualnych, w trakcie szkoleń , a także poprzez dziennik elektroniczny , stronę internetową szkoły www.czarnesp.pl Dokument został przedstawiony do zapoznania się z nim przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem .
Wgląd w wersję „zupełną” mają: wszyscy pracownicy szkoły, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.
Wersję „skróconą” umieszcza się w gablocie „Informacje dla uczniów” na parterze szkoły oraz w każdej sali lekcyjnej . Wersje w salach lekcyjnych dostosowane są do poziomu wiekowego uczniów.
§ 16
Zasady przeglądu i aktualizacji dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich”
Ewaluację przeprowadza powołany przez dyrektora zespół ewaluacyjny z użyciem technik:
Raport z ewaluacji wraz z wnioskami i rekomendacjami zespołu ewaluacyjnego przedstawiany jest Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców.
Zał. Nr 2
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem.
W Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikowny ps. INKA w Czarnem obowiązuje Regulamin Zatrudniania z roku 2017 , z póź. zmianami ( w załączeniu).
Zał. Nr 3
Zasady bezpiecznych relacji personel - dziecko
Każdy pracownik Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
Każdy pracownik działa w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji jego zachowania.
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników szkoły.
Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
Komunikacja z dziećmi
W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
Działania z dziećmi
Zasady fizycznego kontaktu z dzieckiem
Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne.
Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu:
Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
Kontakty poza godzinami pracy
Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
Bezpieczeństwo on-line
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji , na których możesz spotkać uczniów, obserwowania określonych osób lub stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
Zał. Nr 4
Zasady bezpiecznego korzystania
z Internetu i mediów elektronicznych w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych
Zał. Nr 5
Zasady ochrony wizerunku i danych
osobowych dzieci w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
Nasze wartości.
W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
Procedura ochrony wizerunku dziecka
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
W sytuacjach, w których nasza instytucja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję.
Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.
Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań.
Zał. Nr 6
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi
Niedozwolone zachowania uczniów w szkole
3.Nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela, opuszczanie sali lekcyjnej. Wagarowanie.
4.Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych w szkole. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu swojemu i innych.
5.Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych i przerw międzylekcyjnych, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie w miejscach nie wyznaczonych, itp.
6.Uleganie nałogom, np. palenie papierosów, picie alkoholu.
7.Rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/środków odurzających.
8.Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w szkole.
9.Używanie wulgaryzmów w szkole.
10.Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkolnej.
11.Aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów, wulgaryzmy. Kłamanie, oszukiwanie kolegów w szkole.
12.Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych uczniów bez ich zgody.
13.Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.
14.Stosowanie wobec innych uczniów różnych form cyberprzemocy.
Zasady rozwiązywania sytuacji konfliktowych pomiędzy rówieśnikami w szkole
12.Monitorowanie i interwencja: Naucz dzieci, jak rozpoznawać konflikty, zanim eskalują i jak proaktywnie interweniować w celu ich rozwiązania.
Dobre zarządzanie konfliktami jest ważnym elementem edukacji społecznej, który pomaga uczniom rozwijać umiejętności interpersonalne i budować zdrowe relacje z rówieśnikami.
W placówce działa Szkolne Koło Mediacji .
Opiekunem Koła jest p. Natalia Hejzner
Wszystkie kwestie sporne , wymagające mediacji należy zgłaszać do opiekuna Koła Mediacji
Zał. Nr 7
Zasady i procedury postępowania nauczycieli i innych pracowników Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem w przypadku podejrzenia lub zaistnienia „cyberprzemocy”
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w szkole jest jednym z najważniejszych zadań placówki oświatowej. Ujawnienie zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia w szkole konkretnych działań interwencyjnych.
Ważne jest, by w wyniku interwencji nie narażać świadka na groźby i zdarzenia ze strony sprawcy. Całe postępowanie prowadzone jest w sposób bardzo dyskretny i poufny. Jeżeli tak nie będzie, to dziecko może bać się, że wobec niego też może wystąpić takie zdarzenie i zostanie nazwany „donosicielem”. Dlatego podczas takiej rozmowy pedagog, wychowawca, dyrektor tak prowadzą rozmowę , aby wzbudzić swoim zachowaniem zaufanie oraz poczucie bezpieczeństwa, wykazać zrozumienie i empatię. Zapewniamy ucznia, że postąpił właściwie, że wymagało to od niego odwagi. Zapewniamy go o dyskrecji i informujemy ,że jego dane osobowe nie zostaną ujawnione (chyba, że jest to na prośbę policji).
Zał. Nr 8
Zasady i procedury postępowania nauczycieli i innych pracowników Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
w przypadku podejrzenia dostępu małoletnich do treści szkodliwych, niepożądanych i nielegalnych
Szkoła ma obowiązek podejmować działania zabezpieczające uczniów przed łatwym dostępem do tych treści z sieci, które mogą zagrażać ich prawidłowemu rozwojowi.
Rodzaj zagrożenia objętego procedurą
Pod pojęciem szkodliwe treści i zagrożenia z sieci rozumiane są treści szkodliwych, niedozwolonych, nielegalnych i niebezpiecznych dla zdrowia tj. :
Telefony/kontakty alarmowe krajowe
Zgłaszanie nielegalnych treści:
Sposób postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia
Ujawnienie przypadku pojawienia się szkodliwych treści w szkole może pochodzić z różnych źródeł , tj.: od samych uczniów , nauczycieli , pracowników szkoły , rodziców.
Reakcja szkoły w przypadku pozyskania wiedzy o wystąpieniu zagrożenia będzie zależna od tego, czy:
Opis okoliczności, analiza, zabezpieczenie dowodów.
Osoba , która podjęła informacje dotyczące wystąpienia zagrożenia dostępem, rozpowszechnianiem lub kontaktem uczniów z treściami szkodliwymi , niepożądanymi lub nielegalnymi ma obowiązek poinformowania o tym fakcie wychowawcy klasy , pedagoga / psychologa szkolnego , pedagoga specjalnego i dyrektora szkoły.
W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć dowody w formie elektronicznej (pliki z treściami niedozwolonymi, zapisy rozmów w komunikatorach, e-maile, zrzuty ekranu), znalezione w Internecie lub w komputerze dziecka jednocześnie zbierając informacje dotyczące charakteru szkodliwych treści , miejsca ich wystąpienia oraz ewentualnych sprawców ( jeżeli tacy występują)
Zabezpieczenie dowodów jest zadaniem rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, w czynnościach tych może wspomagać ich przedstawiciel szkoły posiadający odpowiednie kompetencje techniczne.
W pierwszym przypadku pierwszym rozwiązanie leży po stronie szkoły, zaś w drugim należy rozważyć zgłoszenie incydentu policji oraz poinformować o nim serwis dyżurnet.pl
Identyfikacja sprawcy(-ów)
Pedagog/ pedagog specjalny / psycholog / wychowawca klasy prowadzą działania mające na celu identyfikację sprawcy zdarzenia , tj. osoby , która rozpowszechnia szkodliwe treści . Ustalane są również informację dotyczące świadków zdarzenia
Po zebraniu informacji dotyczących zdarzenia, wychowawca klasy / pedagog/ psycholog / pedagog specjalny informuje wszystkich rodziców / prawnych opiekunów dzieci uczestniczących w zdarzeniu( sprawców i ofiary) o sytuacji i roli ich dzieci. Rodzice wzywani są do szkoły w trybie natychmiastowym. Rodziców powiadamia się o zdarzeniu i zapoznaje z zebranym materiałem dowodowym oraz o działaniach szkoły, które zostaną podjęte wobec ucznia ( sprawcy i ofiary ) w celu rozwiązania problemu.
Działania wobec sprawców zdarzenia
Dzieci –sprawcy zdarzenia –począwszy od pierwszego etapu interwencji otacza się opieką psychologiczno-pedagogiczną.
W przypadku udostępniania przez ucznia treści opisanych wcześniej jako szkodliwe nielegalne i niebezpieczne wychowawca/ pedagog/ psycholog/ pedagog specjalny przeprowadza ze sprawcami rozmowę na temat jego postępowania , informując sprawcę o szkodliwość prowadzonych przez niego działań oraz konsekwencjach jego czynu.
Jeżeli w zdarzeniu bierze udział kilku sprawców , rozmowę przeprowadza się z każdym uczniem osobno.
Działania szkoły wobec ofiary i świadków zdarzenia
Podjęcie interwencji prawnej
Interwencja prawna prowadzona jest przez szkołę w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania :
Zał. Nr 9
Uzasadnienie do uruchamiania procedury „Niebieskiej Karty”
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenie w sprawie procedury „Niebieska Karta” nakłada na pracowników oświaty obowiązek reagowania w każdej sytuacji podejrzenia przemocy wobec dziecka. Daje również możliwość skutecznej interdyscyplinarnej współpracy na rzecz pomocy i ochrony dziecka i jego rodziny.
Procedura „Niebieska Karta”
Cel procedury:
Celem jest wskazanie zasad postępowania nauczycieli i dyrektora placówki w przypadku stwierdzenia krzywdzenia dziecka lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia.
11.Po zakończeniu sprawy, pedagog szkolny przekazuje teczkę z dokumentacją do sekretariatu szkoły w celu archiwizacji dokumentacji odbywającej się na zasadach określonych w Instrukcji Archiwalnej
Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego zawiadomienie sądu oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury ”niebieskiej Karty”
W przypadku podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, natychmiastowe zgłoszenie sprawy do najbliższej jednostki Policji.
Za przygotowanie dokumentacja incydentu, w tym szczegółowe informacje o obserwacjach, zeznaniach świadków i wszelkich dostępnych dowodach , odpowiedzialny jest pedagog szkolny / psycholog/pedagog specjalny.
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem lub inna wyznaczona osoba (np. pedagog, psycholog szkolny) jest odpowiedzialna za zgłoszenie.
W sytuacjach zaniedbania, nadużyć lub innych form krzywdzenia, które wymagają interwencji sądowej, należy zgłosić sprawę do Sądu Opiekuńczego.
Za przygotowanie i przekazanie dokumentacji potrzebnej do wszczęcia postępowania odpowiedzialny jest pedagog szkolny/ psycholog / pedagog specjalny
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem lub inna wyznaczona osoba (np. pedagog, psycholog szkolny) jest odpowiedzialna za zgłoszenie.
W przypadku podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego, wszczęcie procedury "Niebieska Karta" podejmuje pedagog szkolny
Za zgromadzenie dokumentacji informacji o sytuacji małoletniego, przekazanie sprawy do odpowiednich instytucji (np. Policji, ośrodka pomocy społecznej), odpowiedzialny jest pedagog szkolny.
Za koordynację działań wynikających z procedury „ Niebieska Karta” , w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem odpowiedzialny jest pedagog szkolny.
.
77-330 Czarne
ul. Parkowa 4