DZIAŁALNOŚĆ ŚWIETLICY SZKOLNEJ 1-3
GŁÓWNY CEL:
Zapewnienie opieki świetlicowej dla uczniów pozostających w szkole przed lub po zajęciach.
W Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. INKA w Czarnem działa świetlica dla uczniów I-III:
Świetlica dla I-III jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 6:45-16.00
Numer telefonu: 530 387 771
NAUCZYCIELE ŚWIETLICY KLAS I - III:
- mgr A. Murglin
- mgr A. Miksa
- mgr M. Pietrzak
- mgr J. Chabros
PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ dla KLAS 1- 3
- zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości
- rozwój zainteresowań, uzdolnień i umiejętności uczniów
- zapewnienie uczniom dojeżdżającym opieki przed i po lekcjach
-wdrażanie uczniów do racjonalnej organizacji czasu wolnego
- propagowanie zasad kultury
- przygotowanie uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym
- kształtowanie właściwej postawy społeczno - moralnej
- propagowanie reguł komunikacji interpersonalnej
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie
- kształtowanie empatii
- rozwijanie samoświadomości uczniów
- wykształcenie samodzielności i otwartości na wiedzę
- rozwijanie dociekliwości poznawczej uczniów
- kształtowanie wrażliwości emocjonalnej uczniów
- rozwijanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych
- umożliwienie uczniom w świetlicy uczenia się i odrabiania lekcji
- praca indywidualna z uczniem
- organizacja uczniom czasu wolnego
- wpojenie uczniom zasad bezpieczeństwa
- zajęcia integracyjne i relaksacyjne
- uwrażliwienie uczniów na wartości uniwersalne
- propagowanie zdrowego stylu życia
ZAJĘCIA TEMATYCZNE PROWADZONE PRZEZ CAŁY ROK SZKOLNY W CYKLACH TYGODNIOWYCH
CYKL TEMATYCZNY |
TERMIN REALIZACJI |
1. Powrót z wakacji.2.Poznajemy świetlicowe zwyczaje.3.Bezpieczna droga do szkoły.4..Sprzątanie świata.5.Nadchodzi kolorowa jesień. |
wrzesień |
1. Światowy Dzień Zwierząt. 2. Kto pracuje w szkole?- 14 X - DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ. 3. Książka moim przyjacielem. 4. Kultura życia codziennego. |
październik |
1. Czcimy pamięć tych, którzy odeszli! 2. Świętujemy odzyskania przez Polskę Niepodległości. 3. Moje mała ojczyzna – Czarne. 4. Na przekór szarudze jesiennej. 5. Katarzynki i Andrzejki. |
listopad |
1. Barbórka i Mikołajki. 2. Przygotowujemy się do świąt. 3. „O świętach Bożego Narodzenia”. |
grudzień |
1. Noworoczne postanowienia 2. Karnawał –czas radości i zabawy. |
styczeń |
1. Zima wcale nie jest zła. 2. Sporty zimowe. 3. Zdrowie i higiena warunkiem dobrego samopoczucia. 4. Legendy i podania ludowe. 5. Kosmos, przestrzeń, czas. |
luty |
1.Święto kobiet 2. Danuta Siedzikówna - patronem naszej szkoły. 3. Witaj wiosno! 4. Moje uczucia i emocje- jak sobie z nimi radzić
|
marzec |
1. Wielkanoc w naszych domach 2. Baśnie i bajki naszego dzieciństwa 3. Ziemia nasz wspólny dom 4. Moje zainteresowania
|
kwiecień |
1. Święta majowe. 2. Kraje Unii Europejskiej! 3. Bezpiecznie w sieci. 4 .Dzień Matki. 5. Palenie szkodzi zdrowiu. |
maj |
1. „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”. 2. Podróże kształcą. 3. Przewodnik letnio-wakacyjny. Witajcie wakacje! |
czerwiec |
CELE I ZADANIA ZAJĘĆ WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNYCH W ŚWIETLICY
- Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
- Zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu.
- Stworzenie alternatywnych form spędzania wolnego czasu.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Poznanie praw i obowiązków świetliczanina.
- Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
- Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
- Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
- Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
- Ukazywanie sposobów kulturalnego zachowania się wobec innych, zachowania się przy stole.
- Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku.
- Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
- Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
- Kształtowanie postawy właściwego porozumiewania się z innymi.
- Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
- Pomoc w odrabianiu lekcji.
- Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu.
- Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków.
- Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
- Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
- Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
- plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
- czytelniczo-medialnych – udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, oglądanie filmów edukacyjnych, współpraca z biblioteką miejską;
- umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne;
-hobbystycznych;
- sportowo – zabawowych.
- Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
- Poznanie tradycji szkoły i jej patrona.
- Organizowanie i udział w imprezach kulturalno-rozrywkowych według kalendarza imprez.
- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
- Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
- Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu).
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się).
- Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.
- Czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokojenia potrzeb poznawczych.
- Rozwijanie czytelnictwa przez różne rodzaje działań inspirowanych tekstem.
FORMY PRACY:
1. Wspólne odrabianie zadań domowych.
2. Gry i zabawy integracyjne, słowne, edukacyjne.
3. Pogadanki, dyskusje i rozmowy tematyczne.
4. Mapy myśli, burze mózgów.
5. Zajęcia manualne, multimedialne, plastyczne, muzyczne, czytelnicze.
6. Zajęcia ruchowe (gry i zabawy ruchowe, zajęcia na świeżym powietrzu, zajęcia sportowe).
7. Konkursy, teleturnieje, zagadki i quizy
8.. Trening umysłu i pamięci.
9. Imprezy i uroczystości świetlicowe i wewnątrzszkolne.
10. Zajęcia wynikające z kalendarza szkolnego oraz planu zajęć świetlicy szkolnej.
77-330 Czarne
ul. Parkowa 4