Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Filmy

    Logopeda

    Logopeda

    ,,Chodzi mi o to, aby język giętki. Powiedział wszystko, co pomyśli głowa. A czasem był jak piorun jasny,
    prędki. A czasem smutny jak pieśń stepowa''

    Juliusz Słowacki

    TERAPIA LOGOPEDYCZNA


    Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz
    terapią zaburzeń mowy.

     

    TERAPIĄ LOGOPEDYCZNĄ W NASZEJ SZKOLE ZAJMUJĄ SIĘ
    MGR BARBARA HERCHEL ,MGR AGNIESZKA FIEREK ORAZ MGR ANNA KĘPA

     

    DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA


    Każdego roku we wrześniu logopeda przeprowadza badania przesiewowe w klasach pierwszych. Po
    zdiagnozowaniu u dziecka wady wymowy logopeda przekazuje informację pisemną dla rodzica. Po
    otrzymaniu informacji rodzice wyrażają lub nie wyrażają zgody na uczestnictwo w terapii logopedycznej.

     

    TERAPIA

     

    Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie lub w grupach 2-4 osobowych. Na zajęciach
    logopedycznych wykorzystywane są metody dydaktyczne oparte na zabawie oraz nowoczesne formy
    terapii multimedialnej.

     

    WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

     

    Terapia logopedyczna jest procesem. Jej skuteczność zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz
    rodzicem. Spotkania z logopedą nie są wystarczającym elementem terapii. Dlatego bardzo ważne jest
    zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenia z dzieckiem. W tym celu logopeda po każdych
    zajęciach zapisuje w zeszycie ucznia zestaw ćwiczeń jakie powinien wykonać codziennie do kolejnego
    spotkania. Brak ćwiczeń to brak postępów w terapii. Rodzice mają również możliwość skorzystania z
    zajęć otwartych, na których mogą przyglądać się , na czym polega terapia i jak poprawnie wykonywać
    ćwiczenia. Logopeda udziela również odpowiedzi na pytania w godzinach konsultacyjnych.
    Stały kontakt z logopedą i zaangażowanie się rodziców w program terapii pomoże osiągnąć sukces
    dzieciom. Dlatego zachęcam państwa do systematycznego zaglądania do zeszytów.

     

    PORADY LOGOPEDY DLA RODZICA

     

    Jeżeli Wasze dziecko ma kłopoty logopedyczne, pamiętajcie że nie wystarczą same ćwiczenia u
    logopedy, bez waszego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę.
    Wystarczy chęć i dziesięć minut dziennie.
    Ustawienie aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 roku życia i w tym okresie korygowanie
    wad wymowy przebiega bez większych stresów i problemów. Później w terapię logopedyczną
    trzeba włożyć dużo wysiłku.
    Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony tok postępowania, tym terapia będzie
    skuteczniejsza.
    Niestety mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego
    powodzenia w szkole.
    Pozwólcie robić dziecku miny przed lustrem – ćwiczcie język, wargi i żuchwę.
    Bądźcie ciepliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie
    poczekać, ale na pewno przyjdą.

     

    Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywne
    motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne
    możliwości.
    Bądźcie czujni na wymowę dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii.
    Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś.
    Ćwiczyć można wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie rąk,
    układanie zabawek.
    Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.
    Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę, ale również rozwijały
    jego słownictwo, wyobraźnię, jasność wyrażania myśli i emocji.
    Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nimi.

     

    GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA - GRY I ZABAWY LOGOPEDYCZNE

    Ćwiczenia usprawniające narządy mowy: język, wargi i podniebienie przygotowują do prawidłowego
    mówienia. Można je prowadzić w formie zabawy już z 2 - 3 letnim dzieckiem. Dzieci mają naturalną skłonność
    do wielokrotnego powtarzanie ulubionych zabaw.Jeśli więc potraktujemy ćwiczenie jako zabawę, będzie ono
    dla dziecka czystą przyjemnością. Rola dorosłego polega na pokazaniu poprawnie wykonanego ćwiczenia i
    zachęcaniu dziecka do pracy przez chwalenie za podejmowany wysiłek, choćby efekty nie były od razu
    widoczne. Lepiej ćwiczyć krótko, ale częściej 3 - 4 minut z 3-latkiem, do 10 ze starszym dzieckiem,
    pamiętajmy jednak, że czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości
    dziecka. Na początku należy wykonywać ćwiczenia z dzieckiem przed lustrem, kiedy potrafi już wykonać je
    bez kontroli, można wykorzystywać każdą nadarzająca się okazję: spacer do parku, jazdę samochodem czy
    drogę do przedszkola.

    Poniżej kilka przykładów zabaw z dzieckiem.

    1. Ćwiczenia słuchowe– stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często
    opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/
    tzw. słuchu mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

    Przykłady dla dzieci młodszych:
    • „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z
    sąsiedztwa, ulicy.
    • „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie
    różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
    • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki,
    gwoździe, cukier, kasza itp.
    • Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z
    wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po
    szkle, papierze, stole.

    • Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo-
    mało), głośności ( cicho – głośno).

    • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
    • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
    • Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
    • Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

    Przykłady dla dzieci starszych:
    • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile
    słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
    • Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie
    żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
    • Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedę,
    nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
    • Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.
    • Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
    • Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.
    • Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
    • Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
    • Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy
    ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
    • Wydzielanie spółgłoski wygłosowej.
    • Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
    • Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
    • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej
    2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co
    powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy
    wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także
    wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
    Przykłady:
    • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
    • Dmuchanie na płomień świecy.
    • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
    • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
    • Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
    • „ Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
    • Chuchanie na zmarznięte ręce.
    • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
    • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
    • Nadmuchiwanie balonika.
    • Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
    • Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
    • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
    • Liczenie na jednym wydechu.
    • Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
    • Powtarzanie zdań szeptem.
    • Naśladowanie śmiechu różnych osób:
    • - staruszki: che- che- che
    • - kobiety – wesołe cha- cha- cha
    • - mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
    • - dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
    3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych– u większości dzieci z wadą wymowy występuje
    obniżona sprawność narządów artykulacyjnych / języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego/.. Czasem
    przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie
    wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają
    także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem.
    Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia
    prawidłowego połykania. Optymalną sytuacją byłoby, gdyby ćwiczenia prowadzone były według zaleceń
    logopedy.
    Ćwiczenia logopedyczne początkowo powinny być wykonywane przy kontroli wzrokowej – przed lustrem,
    stopniowo przechodząc do ćwiczeń bez kontroli wzroku. Większość ćwiczeń wymaga wielokrotnego
    powtarzania, więc konieczne jest stosowanie metod zabawowych podczas ćwiczeń.
    Ćwiczenia warg:
    • Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
    • Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.

    • Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
    • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
    • Cmokanie.
    • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
    • Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
    • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
    • Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w
    kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u u-i-y-a-o.
    • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
    • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
    • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
    • Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
    Ćwiczenia języka:
    • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
    • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
    • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
    • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
    • Kląskanie językiem.
    • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust /
    żuchwa opuszczona/.
    • Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
    • Rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
    • Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
    • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
    • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
    Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
    • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
    • Płukanie gardła ciepłą wodą.
    • „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
    • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
    • Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę,
    ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk...
    • Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
    • Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z
    zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.
    Ćwiczenia policzków:
    • Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
    • Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
    • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie
    powietrza.
    • Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
    • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
    Ćwiczenia prawidłowego połykania -wyrobienie nawyku połykania z językiem ułożonym na wałku
    dziąsłowym/:
    • Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach.
    • Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.
    • Trzymanie czubkiem języka cukierka tik-tak przy wałku dziąsłowym, jednoczesne połykanie śliny.
    • Ćwiczenie jak wyżej z kawałeczkiem czekolady przyklejonym do wałka dziąsłowego.

    Bajki artykulacyjne

    "Indianie’’

    Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce
    prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy
    językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i
    kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że
    chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr... prrr ... prrr... Konie piją (ruchy języka
    z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się
    noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby
    ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę
    (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i
    zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie : a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski).
    Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i
    kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami
    (cmokając całujemy palce lewej ręki ).

    „Dzień dobry misiu”

    Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał
    się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny
    wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo)
    wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie
    czubkiem języka górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach).
    Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł
    wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i
    pyszny miodek ( oblizywanie warg).

    „Miś idzie na spacer”

    Dzisiaj wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem.
    Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił
    poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy
    przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem
    policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki
    (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a
    następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na
    zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie
    ustami - naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer
    do lasu.

    „Przygody Języczka-Wędrowniczka"

    Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:
    Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.- Ale zanim pojadę muszę
    posprzątać mieszkanie - pomyślał.Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne
    oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę
    (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później
    okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym)
    - Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek.
    Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy -
    naśladowanie odgłosów jazdy konnej).

    W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo
    (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w
    jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko
    obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą stronę
    (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się
    przez zaciśnięte zęby).
    Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:
    - Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),
    - Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
    - Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
    - Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i malutkich (cich naśladowanie odgłosu
    Indian).
    Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka
    i chowanego.
    Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz,
    sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk -
    puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum - plum).
    Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele
    postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i
    udało się: - chmury zostały rozdmuchane.
    Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw muszę nazbierać malin i
    jagód - pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka).
    Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami),

    Data dodania: 2022-10-29 13:58:19
    Data edycji: 2022-11-28 13:32:21
    Ilość wyświetleń: 456

    Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości.
    Nasza szkoła pomaga je odkryć i rozwinąć.

    Nasi Partnerzy

    Bądź z nami
    Aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Logo Facebook
    Facebook
    Biuletynu Informacji Publicznej