I. Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy:
1. Organizacja pracy świetlicy:
• Zapoznanie z regulaminem świetlicy,
• Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy,
• Integracja grup świetlicowych,
• Poznanie praw i obowiązków wychowanka w świetlicy szkolnej.
2. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:
• Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych, a
także w czasie uroczystości szkolnych,
• Dbanie o właściwe relacje w środowisku rodzinnym,
• Wyrabianie postawy szacunku wobec pracowników szkoły oraz uczniów,
• Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w zespole świetlicy,
klasie, szkole,
• Kształtowanie właściwego stosunku do własności szkolnej i prywatnej,
• Dbanie o piękno, porządek w świetlicy i w szkole,
• Zapoznanie ze sposobami kulturalnego zachowania się wobec innych,
• Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku,
• Dbanie o wzorowy wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej,
• Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach
trudnych,
• Kształtowanie postawy prawidłowego porozumiewania się z innymi,
• Nabywanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
• Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym:
3. Zapewnienie warunków i stałego czasu na odrabianie zadań oraz naukę w
rozkładzie dnia świetlicy,
• Pomoc w odrabianiu lekcji,
• Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w
poprawnym czytaniu i mówieniu,
• Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków,
• Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,
• Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku uczniów,
• Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form
edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację
różnych form zajęć:
• Plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych
technik plastycznych, organizowanie wystaw prac wychowanków, wspólne
dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych,
• Czytelniczo-medialnych – czytanie różnego rodzaju utworów literackich,
świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu,
komputera, radia, prasy i telewizji (oglądanie filmów edukacyjnych),
• Umuzykalniających – słuchanie wybranych utworów, dostosowanych do
tematyki zajęć: piosenki, kolędy, pieśni,
• Hobbystycznych,
• Sportowo-zabawowych.
5. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości
narodowych:
• Uroczyste obchodzenie rocznic i świąt państwowych,
• Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych,
• Poznanie tradycji szkoły i jej patrona,
• Organizowanie i udział w imprezach kulturalno- rozrywkowych według
kalendarza imprez.
6.Edukacja ekologiczna:
• Wskazywanie pozytywnych i negatywnych elementów ingerencji człowieka na
środowisko naturalne,
• Wyrabianie nawyków segregowania śmieci,
• Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.
7. Edukacja prozdrowotna:
• Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku
(organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu),
• Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe
odżywianie się),
• Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i
rozwój.
II. Formy i metody pracy:
1. Formy pracy:
• indywidualna,
• grupowa,
• zbiorowa.
2. Metody pracy:
• Gry i zabawy integracyjne,
• Pogadanki tematyczne,
• Zajęcia inspirowane przez uczniów,
• Zajęcia plastyczne,
• Zajęcia teatralne,
• Zajęcia umuzykalniające,
• Zajęcia czytelnicze,
• Zajęcia relaksacyjne,
• Odrabianie pracy domowej,
• Zajęcia ruchowe (gry i zabawy na świeżym powietrzu),
• Konkursy, turnieje, zagadki, krzyżówki, rebusy,
• Gry edukacyjne i planszowe,
• Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej,
• Oglądanie filmów edukacyjnych.
III. Tematyka zajęć w poszczególnych miesiącach:
Tematyka zajęć została utworzona w oparciu o Program Wychowawczo -
Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. Inka w Czarnem
na rok szkolny 2022/2023 .Obejmuje ona następujące obszary:
Obszar I-Rozwój osobisty
Obszar II-Rozwój społeczny
Obszar III-Profilaktyka zagroże i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
WRZESIEŃ
1. Poznajemy zasady obowiązujące w świetlicy szkolnej (01 – 02.09.2022r.):
Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Ukształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne
bezpieczeństwo
• Powitanie uczniów,
• Poznanie praw i obowiązków ucznia,
• Zapoznanie z regulaminem świetlicy szkolnej,
• Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły,
• Gry i zabawy integracyjne.
2. Bezpieczna droga do szkoły (05 – 09.09.2022r.):
Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Ukształtowanie umiejętności samodzielnego,codziennego dbania o własne
bezpieczeństwo
*Zwiekszenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole
• Rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach
(przejścia dla pieszych, znaki drogowe),
• Moja droga do szkoły - pogadanka,
• Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły:
korytarzu, toalecie, sali gimnastycznej, stołówce,
• Kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych,
• Wykonanie gazetki ściennej "Czarne, moje miasto".
3. Moje bezpieczne wakacje (12 – 16.09.2022r.):
Obszar III -Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Ukształtowanie umiejętności samodzielnego,codziennego dbania o własne
bezpieczeństwo
• Wypowiedzi uczniów na temat najciekawszej przygody wakacyjnej,
• Konkurs pod hasłem "Jeden dzień z wakacji” - piszemy opowiadanie,
• Rozmowy na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacji,
• Motywowanie uczniów do aktywnego spędzania wolnego czasu.
4. Akcja segregacja (19– 23.09. 2022r.):
Obszar II-Rozwój społeczny
*Wypracowanie poszanowania dla środowiska przyrodniczego
*Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne
• Rozmowa kierowana na temat zanieczyszczenia środowiska,
• Jak i po co segregować śmieci - dyskusja,
• Jestem EKO - dbam o środowisko - swobodne wypowiedzi uczniów,
• Motywowanie do uczestnictwa w ochronie środowiska naturalnego -
pogadanka,
• Uświadomienie poczucia odpowiedzialności za stan przyrody,
• Promowanie nawyków proekologicznych,
• Dbam o przyrodę we własnym miejscu zamieszkania - przykłady z mojego
podwórka,
• Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów o tematyce ekologicznej.
5. Tydzień dla Profilaktyki chorób zakaźnych (26– 30.09.2022 r.):
Obszar I- Rozwój osobisty
*Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i higienicznego trybu życia oraz
zagrożeń dla zdrowia
*Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie
• Poznajemy choroby zakaźne,
• Aids - choroba współczesnej cywilizacji (uświadamianie o skali zagrożenia),
• Covid - dżuma XXI wieku,
• Rozmawiamy na temat zasad przestrzegania higieny osobistej,
• Spotkanie z pielęgniarką szkolną,
• Wykonanie przez uczniów plakatów dotyczących chorób zakaźnych.
PAŹDZIERNIK
1. Zdrowe odżywianie (03-07.10.2022r.)
Obszar I -Rozwój osobisty
*Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i higienicznego trybu życia oraz
zagrożeń dla zdrowia
• Jak odżywianie wpływa na nasze zdrowie - pogadanka,
• Czy prawidłowo się odżywiam - przykłady z życia ucznia,
• Zasady prawidłowego odżywiania (witaminy i ich znaczenie, ilość posiłków w
ciągu dnia, piramida żywieniowa),
• Czego należy unikać by być zdrowym?,
• Tworzymy jadłospis na 1 dzień - praca w parach.
2. Dzień Edukacji Narodowej (10-14.10.2022r.):
Obszar II- Rozwój społeczny
*Zajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• Idealny nauczyciel, wychowawca -pogadanka na temat preferowanych cech
nauczycieli,
• Wyrabianie postawy szacunku dla pracy nauczycieli i pracowników szkoły,
• Redagowanie życzeń z okazji Dnia Edukacji Narodowej,
• Janusz Korczak jako wzorzec pedagoga (fragment filmu "Korczak"),
• Laurka dla mojej pani - praca plastyczna wykonana przez uczniów klas
młodszych.
3. Bez złości żyje się lepiej (17– 21.10.2022 r.):
Obszar II- Rozwój społeczny
*Eliminowanie zachowań agresywnych
• Próba zdefiniowania czym jest złość oraz różne jej przejawy - pogadanka,
• Sposoby wyrażania złości - praca w grupach,
• Pozytywne aspekty wyrażania złości,
• "Ściana złości" - ćwiczenia w grupach,
• Scenki - odgadnij w jakim jestem nastroju.
4. Sposób na jesienną nudę (24 – 28.10.2022 r.):
Obszar II-Rozwój społeczny
*Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
• Rozmowa z uczniami na temat ich zainteresowań,
• Moje sposoby spędzania wolnego czasu – pogadanka,
• Pozytywne strony spędzania wolnego czasu,
• Wdrażanie do czynnego uczestnictwa w akcjach charytatywnych,
• Uświadamianie na czym polega praca wolontariusza,
• Sport jako aktywny sposób spędzania wolnego czasu - rozmowa kierowana,
• 25 października - Dzień Kundelka - konkurs plastyczna dla młodszych
uczniów pt. "Mój przyjaciel pies".
LISTOPAD
1. Pamięć tym, którzy odeszli (31.10 – 04.11.2022r.):
Obszar II- Rozwój społeczny
*Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów
• Pogadanka o tradycjach Święta Zmarłych – jak obchodzone jest to święto w
Polsce, a jak w innych krajach,
• Wdrażanie do pamięci o zmarłych, odpowiedniego zachowania się na
cmentarzu i w miejscach pamięci,
• Wspominamy tych, którzy odeszli - członków naszych rodzin,
• Zapalenie znicza pod tablicą Patrona szkoły,
• Spacer na pobliski cmentarz.
2. Niepodległość naszej Ojczyzny (07–11.11.2022):
Obszar II-Rozwój społeczny
*Rozwój poczucia tożsamości i narodowej więzi z tradycjami narodowymi
• Rozmowa na temat święta niepodległości. Dlaczego obchodzimy to święto?,
• Przypomnienie znaczenia symboli narodowych: hymn, godło, flaga,
• Kim jest Patriota? , Jakie cechy powinien mieć współczesny patriota? –
swobodna dyskusja,
• Czytanie i utrwalanie tekstu Hymnu państwowego,
• Echa Ojczyzny – słuchanie pieśni i melodii patriotycznych i żołnierskich,
• Film edukacyjny pt. "Tysiąclecie państwa polskiego".
3. Tolearncja - trudna sztuka (14–18.11.2022):
Obszar I-Rozwój osobisty
Obszar II-Rozwój społeczny
*Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli
*Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• Co to jest tolerancja - wyjaśnienie znaczenia słowa,
• Znaczenie tolerancji w życiu codziennym i konsekwencje jej braku -
pogadanka,
• Przykłady zachowań nietolerancyjnych,
• Czy jestem tolerancyjny (test dla każdego ucznia),
• Mój niepełnosprawny kolega – rozmowa na temat praw osób
niepełnosprawnych,
• Dziecko też człowiek - Międzynarodowy Dzień Ochrony Praw Dziecka -
poznajemy prawa i obowiązki dziecka,
• Uczymy się tworzyć przyjazne środowiska dla imigrantów z Ukrainy.
4. Radzę sobie z agresją i przemocą, która mnie otacza (21–25.11.2022r.):
Obszar I-Rozwój osobisty
Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Wspomaganie umiejętności samopoznania
*Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli
*Eliminowanie agresji w życiu szkoły
• Wyjaśnienie pojęcia agresja i przemoc,
• Uświadomienie występowania agresji w życiu codziennym,
• Poznajemy różnice między złością, agresją, przemocą - pogadanka,
• Jak poradzić sobie z własnym gniewem - propozycje,
• Rozmowa na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy,
• Wspólne stworzenie zasad, które mają zapobiec agresji i przemocy w
środowisku szkolnym,
• Uczymy się rozpoznawać różne uczucia i emocje,
• Dzień pluszowego misia - 25.11.2022r.
• Mocne i słabe strony człowieka - pogadanka.
5. Andrzejkowe wariacje. Rzuć palenie razem z nami. (28–02.12.2022r.):
Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych
• Poznanie zwyczajów andrzejkowych, umiejętność kultywowania tradycji,
• Kształcenie właściwego stosunku do wróżb,
• Jak spędzam Andrzejki, czy świętuję Andrzejki? – rozmowa kierowana,
• Wróżby i zabawy andrzejkowe,
• Pogadanka na temat szkodliwości palenia papierosów,
• "Rzuć palenie razem z nami" - udział w szkolnej akcji.
GRUDZIEŃ
1. Mikołajki, Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Międzynarodowy Dzień
Wolontariusza (05–09.12.2022):
Obszar II-Rozwój społeczny
*Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
• Wizerunek Św. Mikołaja oraz jego nazewnictwo w różnych regionach Polski i
wybranych krajach świata,
• Pisanie listu do Świętego Mikołaja,
• Zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu. Wolontariusz – kto to taki ,czym się
zajmuje?,
• Świętujemy „Dzień wolontariusza” w świetlicy szkolnej. – okazujemy sobie
pomoc i jesteśmy dla siebie życzliwi,
• Bierzemy udział w Maratonie Pisania Listów,
• Poznajemy przykłady łamania Praw Człowieka na świecie.
2. Światowy Dzień Walki z AIDS (12–16.12.2022r.):
Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych
*Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń
cywilizacyjnych
• Aids - jako choroba współczesnej cywilizacji - pogadanka,
• Poznajemy sposoby zakażenia się AIDS i metody zapobiegania,
• Uświadomienie zdrowotnych konsekwencji własnych decyzji na przykładach
ryzykownych,
• Uświadamianie znaczenia higieny osobistej,
• Promowania aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu
wolnego,
• Film edukacyjny,
• Spotkanie z pielęgniarką szkolną,
• Wykonanie plakatu w grupach (sposoby zarażenia się AIDS)
3. Zimowe – świąteczne nastroje (19–23.12.2022r.):
Obszar II-Rozwój społeczny
*Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
*Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• Omówienie zwyczajów bożonarodzeniowych,
• Tradycje i obrzędy Bożego Narodzenia w moim domu - pogadanka,
• Układanie życzeń świątecznych i noworocznych,
• „Zimowy pejzaż” – praca farbami lub pastelami dla młodszych uczniów,
• Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek, zimowych piosenek.
STYCZEŃ
1. Nowy Rok wita nas (02–06.01.2023r.):
Obszar I -Rozwój osobisty
Obszar II-Rozwój społeczny
*Wspomaganie umiejętności samopoznania
*Stworzenie podstaw świadomego wyboru kierunku kształcenia i drogi
zawodowej
• Rozmowa z uczniami na temat minionych świąt,
• Moje postanowienia na nowy rok kalendarzowy - pogadanka,
• Rola czasu w życiu człowieka - na co jest czas w dzieciństwie, a jak należy go
wykorzystywać w życiu dorosłym – rozmowa kierowana,
• Jaki zawód chciałbym wykonywać w przyszłości - własne propozycje,
• Różne sposoby spędzania wolnego czasu - praca w grupach.
2. Zbliżają się ferie (09–13.01.2023r.):
Obszar III -Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Ukształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne
bezpieczeństwo
• Rozmowy na temat sposobów spędzania ferii zimowych - pogadanka,
• Nasze bezpieczeństwo podczas ferii,
• Najsłynniejsze zimowe dyscypliny sportowe - praca w grupach,
• Jak dbać o swoje zdrowie zimą – rozmowa kierowana.
LUTY
1. Dzień Babci i Dziadka. Odnoszę się z szacunkiem do osób starszych. (30.01–
03.02.2023r.):
Obszar II-Rozwój społeczny
*Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• Jak obchodzi się Dzień Babci i Dzień Dziadka w Twoim domu - swobodne
wypowiedzi,
• Za co kocham swoją babcię i dziadka - zapisanie najciekawszych wypowiedzi
na sercu wykonanym z bloku,
• Cenne rady starszych drogowskazem życia dla młodych - pogadanka,
• Swobodne wypowiedzi dzieci na temat chwil spędzonych z babcią i
dziadkiem,
• Stare fotografie - rodzinne wspomnienia,
• Pisanie życzeń dla babci i dziadka w wykonaniu młodszych uczniów.
2. Poznajmy bezpieczny internet. (06–10.02.2023r.):
Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Zaznajomienie z zasadami bezpiecznego korzystania z internetu
• Rola internetu w życiu człowieka - rozmowa kierowana,
• Wady i zalety korzystania z internetu - praca w grupach,
• Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu oraz zasadami
net-etykiety (zasady dobrego zachowania w Internecie),
• Zagrożenia czekające na nas w internecie - praca w grupach,
• Burza mózgów – kiedy nie wolno ujawniać swoich danych osobowych, adresu,
numeru telefonu?,
• Omówienie edukacyjnego znaczenia Internetu, przydatności wykorzystania
stron przeznaczonych dla uczniów,
• Rozwiązywanie krzyżówek.
3. Walentynki (13-17.02.2023r.):
Obszar II -Rozwój społeczny
*Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• "Wielka miłość nie wybiera" - Walentynki w świetlicy szkolnej,
• Pogadanka na temat kim był św. Walenty, poznanie jego historii oraz
zwyczajów obchodzenia tego święta,
• Rozmowa na temat jakie cechy charakteru powinna posiadać ukochana
osoba,
• Układanie życzeń z okazji walentynek lub wykonanie kart walentynkowych -
praca indywidualna według grup wiekowych
• Czytanie wierszy o tematyce miłosnej.
4. Kultura osobista na codzień. (20-24.02.2023r.):
Obszar I-Rozwój osobisty
*Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli
• Poznajemy zasady dobrego wychowania - prezentacja multimedialna,
• Rozmowa na temat używania "magicznych słów" w odpowiednich sytuacjach
(Dzień dobry, Do widzenia, Proszę, Dziękuję, Przepraszam, Przykro mi),
• Odegranie przez uczniów krótkich scenek z użyciem zasad dobrego
wychowania według dostarczonego scenariusza,
• Jakie zachowania uważane są za niewłaściwe podczas rozmowy -
pogadanka,
• Oceniamy zachowania młodych ludzi w wybranych sytuacjach - przykłady z
życia.
5. Dzień Patrona. (27–03.03.2023r.):
Obszar II- Rozwój społeczny
*Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu szkoły,stymulowanie
postaw prospołecznych
*Kształtowanie postaw patriotycznych,społecznych i obywatelskich
• Rozmowa kierowana na temat partrona naszej szkoły. Przybliżenie uczniom
informacji dotyczących życia i działalności Danuty Siedzikówny,
• Nasza Patronka wzorem do naśladowania - burza mózgów,
• Fragment przedstawienia teatralnego "Inka1946",
• Zapoznanie uczniów z walką prowadzoną przez polskie podziemie
niepodległościowe po II Wojnie Światowej,
• Zapalenie znicza przy tablicy Patronki.
MARZEC
1. Kobietki małe i duże.(06.03–10.03.2023r.):
Obszar II-Rozwój społeczny
*Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• Tradycje świętowania Dnia Kobiet w wybranych krajach - film edukacyjny,
• Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana,
• Jak obchodzimy Dzień Kobiet w naszych domach - dyskusja,
• Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem
kobiet - pogadanka,
• Spełnienia jakich życzeń oczekują kobiety - praca w grupach.
2. Mój wolny czas .(13–17.03.2023r.):
Obszar I-Rozwój osobisty
*Umiejętność wykorzystania własnego potencjału
• Mój sposób na spędzanie wolnego czasu - pogadanka,
• Wypoczynek czynny i bierny - przykłady ( praca w grupach),
• Sport to zdrowie - rozmowa kierowana,
• Sposób na "nudę" - burza mózgów
3. Złość, agresja, przemoc. (20–24.03.2023r.):
Obszar II-Rozwój społeczny
*Eliminowanie zachowań agresywnych
*Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
• Wyjaśnienie pojęć złość, agresja, przemoc,
• Sposoby radzenia sobie ze złością i agresją - dyskusja,
• Jak wyrażamy swoją złość? - praca w grupach,
• Różne oblicza przemocy i agresji ("ściana złości") - ćwiczenia,
• Jak reagować na przemoc w sieci i gdzie szukać pomocy - rozmowa
kierowana,
• Chronimy swoją prywatność w internecie,
• Jak nie stać się ofiarą cyberprzemocy - pogadanka.
4. Asertywność czyli jak mówić nie. (27-31.03.2023r.):
Obszar II- Rozwój społeczny
*Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• Wyjaśnienie pojęcia asertywność,
• Pogadanka na temat umiejętności odmawiania,
• Zapoznanie uczniów z trzema typami zachować: uległych, agresywnych,
asertywnych,
• Odegranie scenek na temat "Jak skutecznie powiedzieć nie?",
• Stworzenie listy zachowań asertywnych (praca w grupach),
• Film edukacyjny na temat asertywności.
KWIECIEŃ
1. Dbam o swoje zdrowie i ciało (03–07.04.2023r.):
Obszar I -Rozwój osobisty
*Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i higienicznego trybu życia oraz
zagrożeń dla zdrowia
*Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie
• "Jak dbam o swoje zdrowie" - swobodne wypowiedzi uczniów,
• Omówienie czynników mających bezpośredni wpływ na nasze zdrowie,
• Czy prawidłowo się odżywiam (piramida żywieniowa, witaminy, ilość posiłków
w ciągu dnia, plansze edukacyjne),
• Wpływ snu na nasze zdrowie - pogadanka,
• Wypoczynek czynny i bierny - rozmowa kierowana,
• Dostosowanie ubioru do różnych pór roku - praca w grupach.
2. Czas na Święta Wielkiej Nocy (10–14.04.2023r.):
Obszar II- Rozwój społeczny
*Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• Tradycje wielkanocne na świecie - pogadanka,
• Jak obchodzone są święta w moim domu? - pogadanka,
• Symbolika koszyka wielkanocnego - rozmowa kierowana,
• Wykonanie elementów dekoracyjnych na świetlicę- ozdobienie sali.
3. Czytanie łączy pokolenia. (17–21.04.2023r.):
Obszar I – Rozwój osobisty
*Umiejętność wykorzystania własnego potencjału
• Baśnie mojego dzieciństwa - pogadanka,
• Czytamy Bajki młodszym kolegom z "małej świetlicy",
• Najpiękniejsze baśnie świata - wystawka i konkurs plastyczny,
• Dlaczego warto czytać? (korzyści płynące z czytania),
• Robimy zakładki do książek - technika dowolna.
4. Dbamy o nasze środowisko naturalne - Światowy dzień Ziemi (24-
28.04.2023r.):
Obszar II -Rozwój społeczny
*Wypracowanie poszanowania dla środowiska przyrodniczego
*Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne
• 22 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Ziemi,
• Przedstawienie głównych zagrożeń ekologicznych,
• Co powoduje zanieczyszczenia w naszym środowisku? - pogadanka,
• Jak mogę pomóc Ziemi - propozycje uczniów (praca w grupach),
• Jak dbam o środowisko w moim miejscu zamieszkania - przykłady uczniów,
• Czy warto segregować śmieci i jak to robić - pogadanka,
• Wykonanie plakatu zachęcającego do sprzątania środowiska.
MAJ
1. Majowe święta narodowe. (01–05.05.2023r.):
Obszar II -Rozwój społeczny
*Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi z tradycjami narodowymi
*Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów
• Pogadanka na temat obchodów świąt majowych i ich rangi,
• Symbole narodowe: godło, flaga, hymn - ich historia i znaczenie - rozmowa
kierowana,
• Czy jestem patriotą? - swobodne wypowiedzi,
• Czytanie wierszy o ojczyźnie,
• Utrwalenie słów hymnu państwowego,
• Słuchanie piosenek patriotycznych,
• Projekcja filmu "Niepokonani" (1000 - lecie państwa polskiego).
2. Unia Europejska. (08–12.05.2023r.):
Obszar II – Rozwój społeczny
*Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i kraju
*Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi z tradycjami narodowymi
• Co to jest Unia Europejska? – pogadanka,
• Kraje wchodzące w skład UE - praca w grupach,
• Instytucje i symbole unijne (flaga, hymn, waluta, maskotka),
• „Jaki to kraj europejski?” – zabawa w skojarzenia i zagadki,
• Korzyści płynące dla Polski po wstąpieniu do UE (film edukacyjny) - dyskusja,
• Wystawka i konkurs o Unii Europejskiej.
3. „Czytanie może sprawiać wiele frajdy”.(15-19.05.2023r.):
Obszar I -Rozwój osobisty
*Umiejętność wykorzystania własnego potencjału
• Przedstawienie historii książki od przeszłości do współczesności,
• Wyjaśnienie pojęć związanych z książką: druk, autor, pisarz, ilustrator,
okładka, ilustracja,
• Dlaczego warto czytać książki?- pogadanka,
• Prezentacja przez uczniów swoich ulubionych książek. Rozmowa na temat
szanowania książek,
• Poznanie roli bibliotekarza i biblioteki szkolnej – pogadanka, wizyta w
bibliotece,
• Zakładka do książki – praca plastyczno-techniczna,
• Wspólne czytanie fragmentów wybranej literatury.
4. Dzień Matki. Światowy Dzień Bez Papierosów (22–26.05.2023r.):
Obszar III -Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych
• Przedstawienie krótkiej historii Dnia Matki,
• Za co kocham swoją mamę? - swobodne wypowiedzi,
• Czytanie wierszy o mamie,
• Kalambury- Czynności, które w domu wykonuje moja mama,
• Zgubne skutki palenia - prezentacja multimedialna,
• Uwrażliwienie uczniów na konsekwencje prawne wynikające z faktu palenia
tytoniu,
• Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,
• Promowanie zachowań asertywnych i proekologicznych.
5. Międzynarodowy Dzień Dziecka. (29.05-2.06.2023r.)
Obszar II -Rozwój społeczny
*Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
*Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
• Rozmowa na temat praw dziecka i osoby dziecka przedstawionej w
Konwencji Praw Dziecka,
• Przykłady łamania praw dziecka na świecie,
• Jak obchodzony jest Dzień Dziecka w Twoim domu - swobodne wypowiedzi,
• Poznanie prośby dziecka czyli 20 przykazań dla rodziców - praca
w grupach,
• Projekcja filmów w zależności od grupy wiekowej "Dzieci świata".
CZERWIEC
1. Podróżowanie jest fajne! (05-09.06.2023r.):
Obszar II – Rozwój społeczny
*Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i kraju
• Dlaczego wart podróżować i co nam dają podróże? – rozmowa,
• Bezpieczeństwo podczas wakacji - burza mózgów,
• Niezbędnik podróżnika, czyli co nam będzie potrzebne w
podróży – swobodne wypowiedzi uczniów , zebranie pomysłów,
• Wędrówka po Polsce – gdzie byliśmy, co już widzieliśmy, dokąd jeszcze warto
pojechać, co jeszcze warto zobaczyć – zbieranie pomysłów - praca w
grupie,
• W góry czy nad morze? – zalety różnych form wypoczynku,
• Dokąd za granicę? – miejsca w Europie, w których warto być, które warto
zobaczyć.
2. Mój dom, moja rodzina. (12-16.06.2023r.):
Obszar I – Rozwój osobisty
*Wspomaganie umiejętności samopoznania
*Kształtowanie zachowań i stylów życia korzystnych dla zdrowia
psychicznego
• Rola rodziny w życiu człowieka – rozmowa kierowana,
• Rodzina bliższa i dalsza – wyjaśnienie pokrewieństwa,
• Zawody wykonywane przez rodziców, ich znaczenie w życiu każdego z nas.
Który zawód podoba Ci się najbardziej? – wypowiedzi uczniów,
• Jak spędzam czas z rodziną? - swobodne wypowiedzi,
• Tworzymy drzewo genealogiczne własnych rodzin.
3. Lada dzień wakacje! (19-23.06.2022):
Obszar III – Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
*Ukształtowanie umiejętności samodzielnego,codziennego dbania o własne
bezpieczeństwo
• Bezpieczeństwo podczas wakacji – swobodne wypowiedzi uczniów nt. „Jak
bezpiecznie podróżować,
• Apteczka turystyczna – zapoznanie uczniów z jej podstawowym
wyposażeniem,
• Telefony alarmowe – rozmowa na temat sytuacji wymagających korzystania z
nich,
• Bezpieczne i rozsądne korzystanie z kąpieli słonecznych i wodnych – rozmowa,
• Świetlicowe wspomnienia.
77-330 Czarne
ul. Parkowa 4