80 - lecie Szkoły Podstawowej w Czarnem 1945 - 2025 Uroczystości 26 września 2025 r. Zapraszamy !!! Więcej informacji na plakacie. - Kliknij w pasek.
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Filmy

    Plan pracy świetlicy szkolnej

    I. Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy:

    1. Organizacja pracy świetlicy:
    • Zapoznanie z regulaminem świetlicy,
    • Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy,
    • Integracja grup świetlicowych,
    • Poznanie praw i obowiązków wychowanka w świetlicy szkolnej.

     

    2. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:
    • Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych, a
    także w czasie uroczystości szkolnych,
    • Dbanie o właściwe relacje w środowisku rodzinnym,
    • Wyrabianie postawy szacunku wobec pracowników szkoły oraz uczniów,
    • Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w zespole świetlicy,
    klasie, szkole,
    • Kształtowanie właściwego stosunku do własności szkolnej i prywatnej,
    • Dbanie o piękno, porządek w świetlicy i w szkole,
    • Zapoznanie ze sposobami kulturalnego zachowania się wobec innych,
    • Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku,
    • Dbanie o wzorowy wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej,
    • Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach
    trudnych,
    • Kształtowanie postawy prawidłowego porozumiewania się z innymi,
    • Nabywanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
    • Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym:

     

    3. Zapewnienie warunków i stałego czasu na odrabianie zadań oraz naukę w
    rozkładzie dnia świetlicy,
    • Pomoc w odrabianiu lekcji,
    • Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w
    poprawnym czytaniu i mówieniu,
    • Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków,
    • Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,
    • Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku uczniów,
    • Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form
    edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.

     

    4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację
    różnych form zajęć:
    • Plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych
    technik plastycznych, organizowanie wystaw prac wychowanków, wspólne
    dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych,

    • Czytelniczo-medialnych – czytanie różnego rodzaju utworów literackich,
    świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu,
    komputera, radia, prasy i telewizji (oglądanie filmów edukacyjnych),
    • Umuzykalniających – słuchanie wybranych utworów, dostosowanych do
    tematyki zajęć: piosenki, kolędy, pieśni,
    • Hobbystycznych,
    • Sportowo-zabawowych.

     

    5. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości
    narodowych:
    • Uroczyste obchodzenie rocznic i świąt państwowych,
    • Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych,
    • Poznanie tradycji szkoły i jej patrona,
    • Organizowanie i udział w imprezach kulturalno- rozrywkowych według
    kalendarza imprez.

     

    6.Edukacja ekologiczna:
    • Wskazywanie pozytywnych i negatywnych elementów ingerencji człowieka na
    środowisko naturalne,
    • Wyrabianie nawyków segregowania śmieci,
    • Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.

     

    7. Edukacja prozdrowotna:
    • Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku
    (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu),
    • Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe
    odżywianie się),
    • Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i
    rozwój.

     

    II. Formy i metody pracy:
    1. Formy pracy:

    • indywidualna,
    • grupowa,
    • zbiorowa.

     

    2. Metody pracy:
    • Gry i zabawy integracyjne,
    • Pogadanki tematyczne,
    • Zajęcia inspirowane przez uczniów,
    • Zajęcia plastyczne,
    • Zajęcia teatralne,
    • Zajęcia umuzykalniające,
    • Zajęcia czytelnicze,
    • Zajęcia relaksacyjne,
    • Odrabianie pracy domowej,
    • Zajęcia ruchowe (gry i zabawy na świeżym powietrzu),
    • Konkursy, turnieje, zagadki, krzyżówki, rebusy,
    • Gry edukacyjne i planszowe,
    • Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej,
    • Oglądanie filmów edukacyjnych.

     

    III. Tematyka zajęć w poszczególnych miesiącach:
    Tematyka zajęć została utworzona w oparciu o Program Wychowawczo -
    Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny ps. Inka w Czarnem
    na rok szkolny 2022/2023 .Obejmuje ona następujące obszary:
    Obszar I-Rozwój osobisty
    Obszar II-Rozwój społeczny
    Obszar III-Profilaktyka zagroże i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia

     

    WRZESIEŃ

    1. Poznajemy zasady obowiązujące w świetlicy szkolnej (01 – 02.09.2022r.):

    Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Ukształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne
    bezpieczeństwo
    • Powitanie uczniów,
    • Poznanie praw i obowiązków ucznia,
    • Zapoznanie z regulaminem świetlicy szkolnej,
    • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły,
    • Gry i zabawy integracyjne.

    2. Bezpieczna droga do szkoły (05 – 09.09.2022r.):
    Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Ukształtowanie umiejętności samodzielnego,codziennego dbania o własne
    bezpieczeństwo
    *Zwiekszenie poziomu bezpieczeństwa ucznia w szkole
    • Rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach
    (przejścia dla pieszych, znaki drogowe),
    • Moja droga do szkoły - pogadanka,
    • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły:
    korytarzu, toalecie, sali gimnastycznej, stołówce,
    • Kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych,
    • Wykonanie gazetki ściennej "Czarne, moje miasto".

    3. Moje bezpieczne wakacje (12 – 16.09.2022r.):
    Obszar III -Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Ukształtowanie umiejętności samodzielnego,codziennego dbania o własne
    bezpieczeństwo
    • Wypowiedzi uczniów na temat najciekawszej przygody wakacyjnej,
    • Konkurs pod hasłem "Jeden dzień z wakacji” - piszemy opowiadanie,
    • Rozmowy na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacji,
    • Motywowanie uczniów do aktywnego spędzania wolnego czasu.

    4. Akcja segregacja (19– 23.09. 2022r.):
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Wypracowanie poszanowania dla środowiska przyrodniczego
    *Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne
    • Rozmowa kierowana na temat zanieczyszczenia środowiska,
    • Jak i po co segregować śmieci - dyskusja,
    • Jestem EKO - dbam o środowisko - swobodne wypowiedzi uczniów,
    • Motywowanie do uczestnictwa w ochronie środowiska naturalnego -
    pogadanka,
    • Uświadomienie poczucia odpowiedzialności za stan przyrody,
    • Promowanie nawyków proekologicznych,
    • Dbam o przyrodę we własnym miejscu zamieszkania - przykłady z mojego
    podwórka,
    • Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów o tematyce ekologicznej.
    5. Tydzień dla Profilaktyki chorób zakaźnych (26– 30.09.2022 r.):
    Obszar I- Rozwój osobisty
    *Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i higienicznego trybu życia oraz
    zagrożeń dla zdrowia
    *Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie
    • Poznajemy choroby zakaźne,
    • Aids - choroba współczesnej cywilizacji (uświadamianie o skali zagrożenia),
    • Covid - dżuma XXI wieku,
    • Rozmawiamy na temat zasad przestrzegania higieny osobistej,
    • Spotkanie z pielęgniarką szkolną,
    • Wykonanie przez uczniów plakatów dotyczących chorób zakaźnych.

    PAŹDZIERNIK

    1. Zdrowe odżywianie (03-07.10.2022r.)
    Obszar I -Rozwój osobisty

    *Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i higienicznego trybu życia oraz
    zagrożeń dla zdrowia
    • Jak odżywianie wpływa na nasze zdrowie - pogadanka,
    • Czy prawidłowo się odżywiam - przykłady z życia ucznia,
    • Zasady prawidłowego odżywiania (witaminy i ich znaczenie, ilość posiłków w
    ciągu dnia, piramida żywieniowa),
    • Czego należy unikać by być zdrowym?,
    • Tworzymy jadłospis na 1 dzień - praca w parach.

    2. Dzień Edukacji Narodowej (10-14.10.2022r.):
    Obszar II- Rozwój społeczny
    *Zajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
    • Idealny nauczyciel, wychowawca -pogadanka na temat preferowanych cech
    nauczycieli,
    • Wyrabianie postawy szacunku dla pracy nauczycieli i pracowników szkoły,
    • Redagowanie życzeń z okazji Dnia Edukacji Narodowej,
    • Janusz Korczak jako wzorzec pedagoga (fragment filmu "Korczak"),
    • Laurka dla mojej pani - praca plastyczna wykonana przez uczniów klas
    młodszych.

    3. Bez złości żyje się lepiej (17– 21.10.2022 r.):
    Obszar II- Rozwój społeczny
    *Eliminowanie zachowań agresywnych
    • Próba zdefiniowania czym jest złość oraz różne jej przejawy - pogadanka,
    • Sposoby wyrażania złości - praca w grupach,
    • Pozytywne aspekty wyrażania złości,
    • "Ściana złości" - ćwiczenia w grupach,
    • Scenki - odgadnij w jakim jestem nastroju.

    4. Sposób na jesienną nudę (24 – 28.10.2022 r.):
    Obszar II-Rozwój społeczny

    *Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
    • Rozmowa z uczniami na temat ich zainteresowań,
    • Moje sposoby spędzania wolnego czasu – pogadanka,
    • Pozytywne strony spędzania wolnego czasu,
    • Wdrażanie do czynnego uczestnictwa w akcjach charytatywnych,
    • Uświadamianie na czym polega praca wolontariusza,
    • Sport jako aktywny sposób spędzania wolnego czasu - rozmowa kierowana,
    • 25 października - Dzień Kundelka - konkurs plastyczna dla młodszych
    uczniów pt. "Mój przyjaciel pies".

    LISTOPAD

    1. Pamięć tym, którzy odeszli (31.10 – 04.11.2022r.):
    Obszar II- Rozwój społeczny
    *Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów
    • Pogadanka o tradycjach Święta Zmarłych – jak obchodzone jest to święto w
    Polsce, a jak w innych krajach,
    • Wdrażanie do pamięci o zmarłych, odpowiedniego zachowania się na
    cmentarzu i w miejscach pamięci,
    • Wspominamy tych, którzy odeszli - członków naszych rodzin,
    • Zapalenie znicza pod tablicą Patrona szkoły,
    • Spacer na pobliski cmentarz.

    2. Niepodległość naszej Ojczyzny (07–11.11.2022):
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Rozwój poczucia tożsamości i narodowej więzi z tradycjami narodowymi
    • Rozmowa na temat święta niepodległości. Dlaczego obchodzimy to święto?,
    • Przypomnienie znaczenia symboli narodowych: hymn, godło, flaga,
    • Kim jest Patriota? , Jakie cechy powinien mieć współczesny patriota? –
    swobodna dyskusja,

    • Czytanie i utrwalanie tekstu Hymnu państwowego,
    • Echa Ojczyzny – słuchanie pieśni i melodii patriotycznych i żołnierskich,
    • Film edukacyjny pt. "Tysiąclecie państwa polskiego".

    3. Tolearncja - trudna sztuka (14–18.11.2022):
    Obszar I-Rozwój osobisty
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli
    *Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego

    • Co to jest tolerancja - wyjaśnienie znaczenia słowa,
    • Znaczenie tolerancji w życiu codziennym i konsekwencje jej braku -
    pogadanka,
    • Przykłady zachowań nietolerancyjnych,
    • Czy jestem tolerancyjny (test dla każdego ucznia),
    • Mój niepełnosprawny kolega – rozmowa na temat praw osób
    niepełnosprawnych,
    • Dziecko też człowiek - Międzynarodowy Dzień Ochrony Praw Dziecka -
    poznajemy prawa i obowiązki dziecka,
    • Uczymy się tworzyć przyjazne środowiska dla imigrantów z Ukrainy.

    4. Radzę sobie z agresją i przemocą, która mnie otacza (21–25.11.2022r.):
    Obszar I-Rozwój osobisty
    Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Wspomaganie umiejętności samopoznania
    *Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli
    *Eliminowanie agresji w życiu szkoły
    • Wyjaśnienie pojęcia agresja i przemoc,
    • Uświadomienie występowania agresji w życiu codziennym,
    • Poznajemy różnice między złością, agresją, przemocą - pogadanka,

    • Jak poradzić sobie z własnym gniewem - propozycje,
    • Rozmowa na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy,
    • Wspólne stworzenie zasad, które mają zapobiec agresji i przemocy w
    środowisku szkolnym,
    • Uczymy się rozpoznawać różne uczucia i emocje,
    • Dzień pluszowego misia - 25.11.2022r.
    • Mocne i słabe strony człowieka - pogadanka.

    5. Andrzejkowe wariacje. Rzuć palenie razem z nami. (28–02.12.2022r.):
    Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych
    • Poznanie zwyczajów andrzejkowych, umiejętność kultywowania tradycji,
    • Kształcenie właściwego stosunku do wróżb,
    • Jak spędzam Andrzejki, czy świętuję Andrzejki? – rozmowa kierowana,
    • Wróżby i zabawy andrzejkowe,
    • Pogadanka na temat szkodliwości palenia papierosów,
    • "Rzuć palenie razem z nami" - udział w szkolnej akcji.

    GRUDZIEŃ

    1. Mikołajki, Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Międzynarodowy Dzień
    Wolontariusza (05–09.12.2022):
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
    • Wizerunek Św. Mikołaja oraz jego nazewnictwo w różnych regionach Polski i
    wybranych krajach świata,
    • Pisanie listu do Świętego Mikołaja,
    • Zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu. Wolontariusz – kto to taki ,czym się
    zajmuje?,
    • Świętujemy „Dzień wolontariusza” w świetlicy szkolnej. – okazujemy sobie
    pomoc i jesteśmy dla siebie życzliwi,

    • Bierzemy udział w Maratonie Pisania Listów,
    • Poznajemy przykłady łamania Praw Człowieka na świecie.

    2. Światowy Dzień Walki z AIDS (12–16.12.2022r.):
    Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych
    *Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń
    cywilizacyjnych
    • Aids - jako choroba współczesnej cywilizacji - pogadanka,
    • Poznajemy sposoby zakażenia się AIDS i metody zapobiegania,
    • Uświadomienie zdrowotnych konsekwencji własnych decyzji na przykładach
    ryzykownych,
    • Uświadamianie znaczenia higieny osobistej,
    • Promowania aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu
    wolnego,
    • Film edukacyjny,
    • Spotkanie z pielęgniarką szkolną,
    • Wykonanie plakatu w grupach (sposoby zarażenia się AIDS)

    3. Zimowe – świąteczne nastroje (19–23.12.2022r.):
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
    *Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
    • Omówienie zwyczajów bożonarodzeniowych,
    • Tradycje i obrzędy Bożego Narodzenia w moim domu - pogadanka,
    • Układanie życzeń świątecznych i noworocznych,
    • „Zimowy pejzaż” – praca farbami lub pastelami dla młodszych uczniów,
    • Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek, zimowych piosenek.

    STYCZEŃ

    1. Nowy Rok wita nas (02–06.01.2023r.):
    Obszar I -Rozwój osobisty
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Wspomaganie umiejętności samopoznania
    *Stworzenie podstaw świadomego wyboru kierunku kształcenia i drogi
    zawodowej
    • Rozmowa z uczniami na temat minionych świąt,
    • Moje postanowienia na nowy rok kalendarzowy - pogadanka,
    • Rola czasu w życiu człowieka - na co jest czas w dzieciństwie, a jak należy go
    wykorzystywać w życiu dorosłym – rozmowa kierowana,
    • Jaki zawód chciałbym wykonywać w przyszłości - własne propozycje,
    • Różne sposoby spędzania wolnego czasu - praca w grupach.

    2. Zbliżają się ferie (09–13.01.2023r.):
    Obszar III -Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Ukształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne
    bezpieczeństwo
    • Rozmowy na temat sposobów spędzania ferii zimowych - pogadanka,
    • Nasze bezpieczeństwo podczas ferii,
    • Najsłynniejsze zimowe dyscypliny sportowe - praca w grupach,
    • Jak dbać o swoje zdrowie zimą – rozmowa kierowana.

    LUTY

    1. Dzień Babci i Dziadka. Odnoszę się z szacunkiem do osób starszych. (30.01–
    03.02.2023r.):
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
    • Jak obchodzi się Dzień Babci i Dzień Dziadka w Twoim domu - swobodne
    wypowiedzi,

    • Za co kocham swoją babcię i dziadka - zapisanie najciekawszych wypowiedzi
    na sercu wykonanym z bloku,
    • Cenne rady starszych drogowskazem życia dla młodych - pogadanka,
    • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat chwil spędzonych z babcią i
    dziadkiem,
    • Stare fotografie - rodzinne wspomnienia,
    • Pisanie życzeń dla babci i dziadka w wykonaniu młodszych uczniów.

    2. Poznajmy bezpieczny internet. (06–10.02.2023r.):
    Obszar III-Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Zaznajomienie z zasadami bezpiecznego korzystania z internetu
    • Rola internetu w życiu człowieka - rozmowa kierowana,
    • Wady i zalety korzystania z internetu - praca w grupach,
    • Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu oraz zasadami
    net-etykiety (zasady dobrego zachowania w Internecie),
    • Zagrożenia czekające na nas w internecie - praca w grupach,
    • Burza mózgów – kiedy nie wolno ujawniać swoich danych osobowych, adresu,
    numeru telefonu?,
    • Omówienie edukacyjnego znaczenia Internetu, przydatności wykorzystania
    stron przeznaczonych dla uczniów,
    • Rozwiązywanie krzyżówek.

    3. Walentynki (13-17.02.2023r.):
    Obszar II -Rozwój społeczny
    *Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
    • "Wielka miłość nie wybiera" - Walentynki w świetlicy szkolnej,
    • Pogadanka na temat kim był św. Walenty, poznanie jego historii oraz
    zwyczajów obchodzenia tego święta,
    • Rozmowa na temat jakie cechy charakteru powinna posiadać ukochana
    osoba,
    • Układanie życzeń z okazji walentynek lub wykonanie kart walentynkowych -
    praca indywidualna według grup wiekowych

    • Czytanie wierszy o tematyce miłosnej.

    4. Kultura osobista na codzień. (20-24.02.2023r.):
    Obszar I-Rozwój osobisty
    *Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli
    • Poznajemy zasady dobrego wychowania - prezentacja multimedialna,
    • Rozmowa na temat używania "magicznych słów" w odpowiednich sytuacjach
    (Dzień dobry, Do widzenia, Proszę, Dziękuję, Przepraszam, Przykro mi),
    • Odegranie przez uczniów krótkich scenek z użyciem zasad dobrego
    wychowania według dostarczonego scenariusza,
    • Jakie zachowania uważane są za niewłaściwe podczas rozmowy -
    pogadanka,
    • Oceniamy zachowania młodych ludzi w wybranych sytuacjach - przykłady z
    życia.
    5. Dzień Patrona. (27–03.03.2023r.):
    Obszar II- Rozwój społeczny
    *Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu szkoły,stymulowanie
    postaw prospołecznych
    *Kształtowanie postaw patriotycznych,społecznych i obywatelskich
    • Rozmowa kierowana na temat partrona naszej szkoły. Przybliżenie uczniom
    informacji dotyczących życia i działalności Danuty Siedzikówny,
    • Nasza Patronka wzorem do naśladowania - burza mózgów,
    • Fragment przedstawienia teatralnego "Inka1946",
    • Zapoznanie uczniów z walką prowadzoną przez polskie podziemie
    niepodległościowe po II Wojnie Światowej,
    • Zapalenie znicza przy tablicy Patronki.

    MARZEC

    1. Kobietki małe i duże.(06.03–10.03.2023r.):
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego

    • Tradycje świętowania Dnia Kobiet w wybranych krajach - film edukacyjny,
    • Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana,
    • Jak obchodzimy Dzień Kobiet w naszych domach - dyskusja,
    • Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem
    kobiet - pogadanka,
    • Spełnienia jakich życzeń oczekują kobiety - praca w grupach.

    2. Mój wolny czas .(13–17.03.2023r.):
    Obszar I-Rozwój osobisty
    *Umiejętność wykorzystania własnego potencjału
    • Mój sposób na spędzanie wolnego czasu - pogadanka,
    • Wypoczynek czynny i bierny - przykłady ( praca w grupach),
    • Sport to zdrowie - rozmowa kierowana,
    • Sposób na "nudę" - burza mózgów

    3. Złość, agresja, przemoc. (20–24.03.2023r.):
    Obszar II-Rozwój społeczny
    *Eliminowanie zachowań agresywnych
    *Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
    • Wyjaśnienie pojęć złość, agresja, przemoc,
    • Sposoby radzenia sobie ze złością i agresją - dyskusja,
    • Jak wyrażamy swoją złość? - praca w grupach,
    • Różne oblicza przemocy i agresji ("ściana złości") - ćwiczenia,
    • Jak reagować na przemoc w sieci i gdzie szukać pomocy - rozmowa
    kierowana,
    • Chronimy swoją prywatność w internecie,
    • Jak nie stać się ofiarą cyberprzemocy - pogadanka.

    4. Asertywność czyli jak mówić nie. (27-31.03.2023r.):
    Obszar II- Rozwój społeczny

    *Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
    • Wyjaśnienie pojęcia asertywność,
    • Pogadanka na temat umiejętności odmawiania,
    • Zapoznanie uczniów z trzema typami zachować: uległych, agresywnych,
    asertywnych,
    • Odegranie scenek na temat "Jak skutecznie powiedzieć nie?",
    • Stworzenie listy zachowań asertywnych (praca w grupach),
    • Film edukacyjny na temat asertywności.

    KWIECIEŃ

    1. Dbam o swoje zdrowie i ciało (03–07.04.2023r.):
    Obszar I -Rozwój osobisty
    *Wzbogacenie wiedzy dotyczącej zdrowego i higienicznego trybu życia oraz
    zagrożeń dla zdrowia
    *Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie

    • "Jak dbam o swoje zdrowie" - swobodne wypowiedzi uczniów,
    • Omówienie czynników mających bezpośredni wpływ na nasze zdrowie,
    • Czy prawidłowo się odżywiam (piramida żywieniowa, witaminy, ilość posiłków
    w ciągu dnia, plansze edukacyjne),
    • Wpływ snu na nasze zdrowie - pogadanka,
    • Wypoczynek czynny i bierny - rozmowa kierowana,
    • Dostosowanie ubioru do różnych pór roku - praca w grupach.

    2. Czas na Święta Wielkiej Nocy (10–14.04.2023r.):
    Obszar II- Rozwój społeczny
    *Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
    • Tradycje wielkanocne na świecie - pogadanka,
    • Jak obchodzone są święta w moim domu? - pogadanka,

    • Symbolika koszyka wielkanocnego - rozmowa kierowana,
    • Wykonanie elementów dekoracyjnych na świetlicę- ozdobienie sali.

    3. Czytanie łączy pokolenia. (17–21.04.2023r.):
    Obszar I – Rozwój osobisty
    *Umiejętność wykorzystania własnego potencjału
    • Baśnie mojego dzieciństwa - pogadanka,
    • Czytamy Bajki młodszym kolegom z "małej świetlicy",
    • Najpiękniejsze baśnie świata - wystawka i konkurs plastyczny,
    • Dlaczego warto czytać? (korzyści płynące z czytania),
    • Robimy zakładki do książek - technika dowolna.

    4. Dbamy o nasze środowisko naturalne - Światowy dzień Ziemi (24-
    28.04.2023r.):
    Obszar II -Rozwój społeczny
    *Wypracowanie poszanowania dla środowiska przyrodniczego
    *Osobiste zaangażowanie w działania proekologiczne
    • 22 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Ziemi,
    • Przedstawienie głównych zagrożeń ekologicznych,
    • Co powoduje zanieczyszczenia w naszym środowisku? - pogadanka,
    • Jak mogę pomóc Ziemi - propozycje uczniów (praca w grupach),
    • Jak dbam o środowisko w moim miejscu zamieszkania - przykłady uczniów,
    • Czy warto segregować śmieci i jak to robić - pogadanka,
    • Wykonanie plakatu zachęcającego do sprzątania środowiska.

    MAJ

    1. Majowe święta narodowe. (01–05.05.2023r.):
    Obszar II -Rozwój społeczny
    *Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi z tradycjami narodowymi

    *Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów
    • Pogadanka na temat obchodów świąt majowych i ich rangi,
    • Symbole narodowe: godło, flaga, hymn - ich historia i znaczenie - rozmowa
    kierowana,
    • Czy jestem patriotą? - swobodne wypowiedzi,
    • Czytanie wierszy o ojczyźnie,
    • Utrwalenie słów hymnu państwowego,
    • Słuchanie piosenek patriotycznych,
    • Projekcja filmu "Niepokonani" (1000 - lecie państwa polskiego).

    2. Unia Europejska. (08–12.05.2023r.):
    Obszar II – Rozwój społeczny
    *Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i kraju
    *Rozwój poczucia tożsamości narodowej i więzi z tradycjami narodowymi
    • Co to jest Unia Europejska? – pogadanka,
    • Kraje wchodzące w skład UE - praca w grupach,
    • Instytucje i symbole unijne (flaga, hymn, waluta, maskotka),
    • „Jaki to kraj europejski?” – zabawa w skojarzenia i zagadki,
    • Korzyści płynące dla Polski po wstąpieniu do UE (film edukacyjny) - dyskusja,
    • Wystawka i konkurs o Unii Europejskiej.

    3. „Czytanie może sprawiać wiele frajdy”.(15-19.05.2023r.):
    Obszar I -Rozwój osobisty
    *Umiejętność wykorzystania własnego potencjału
    • Przedstawienie historii książki od przeszłości do współczesności,
    • Wyjaśnienie pojęć związanych z książką: druk, autor, pisarz, ilustrator,
    okładka, ilustracja,
    • Dlaczego warto czytać książki?- pogadanka,
    • Prezentacja przez uczniów swoich ulubionych książek. Rozmowa na temat
    szanowania książek,

    • Poznanie roli bibliotekarza i biblioteki szkolnej – pogadanka, wizyta w
    bibliotece,
    • Zakładka do książki – praca plastyczno-techniczna,
    • Wspólne czytanie fragmentów wybranej literatury.

    4. Dzień Matki. Światowy Dzień Bez Papierosów (22–26.05.2023r.):
    Obszar III -Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia
    *Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych
    • Przedstawienie krótkiej historii Dnia Matki,
    • Za co kocham swoją mamę? - swobodne wypowiedzi,
    • Czytanie wierszy o mamie,
    • Kalambury- Czynności, które w domu wykonuje moja mama,
    • Zgubne skutki palenia - prezentacja multimedialna,
    • Uwrażliwienie uczniów na konsekwencje prawne wynikające z faktu palenia
    tytoniu,
    • Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,
    • Promowanie zachowań asertywnych i proekologicznych.

    5. Międzynarodowy Dzień Dziecka. (29.05-2.06.2023r.)
    Obszar II -Rozwój społeczny
    *Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych
    *Znajomość i przestrzeganie norm współżycia społecznego
    • Rozmowa na temat praw dziecka i osoby dziecka przedstawionej w
    Konwencji Praw Dziecka,
    • Przykłady łamania praw dziecka na świecie,
    • Jak obchodzony jest Dzień Dziecka w Twoim domu - swobodne wypowiedzi,
    • Poznanie prośby dziecka czyli 20 przykazań dla rodziców - praca
    w grupach,
    • Projekcja filmów w zależności od grupy wiekowej "Dzieci świata".

    CZERWIEC

    1. Podróżowanie jest fajne! (05-09.06.2023r.):
    Obszar II – Rozwój społeczny
    *Rozpowszechnienie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i kraju
    • Dlaczego wart podróżować i co nam dają podróże? – rozmowa,
    • Bezpieczeństwo podczas wakacji - burza mózgów,
    • Niezbędnik podróżnika, czyli co nam będzie potrzebne w
    podróży – swobodne wypowiedzi uczniów , zebranie pomysłów,
    • Wędrówka po Polsce – gdzie byliśmy, co już widzieliśmy, dokąd jeszcze warto
    pojechać, co jeszcze warto zobaczyć – zbieranie pomysłów - praca w
    grupie,
    • W góry czy nad morze? – zalety różnych form wypoczynku,
    • Dokąd za granicę? – miejsca w Europie, w których warto być, które warto
    zobaczyć.

    2. Mój dom, moja rodzina. (12-16.06.2023r.):
    Obszar I – Rozwój osobisty
    *Wspomaganie umiejętności samopoznania
    *Kształtowanie zachowań i stylów życia korzystnych dla zdrowia
    psychicznego
    • Rola rodziny w życiu człowieka – rozmowa kierowana,
    • Rodzina bliższa i dalsza – wyjaśnienie pokrewieństwa,
    • Zawody wykonywane przez rodziców, ich znaczenie w życiu każdego z nas.
    Który zawód podoba Ci się najbardziej? – wypowiedzi uczniów,
    • Jak spędzam czas z rodziną? - swobodne wypowiedzi,
    • Tworzymy drzewo genealogiczne własnych rodzin.

    3. Lada dzień wakacje! (19-23.06.2022):
    Obszar III – Profilaktyka zagrożeń i wzmacnianie bezpieczeństwa ucznia

    *Ukształtowanie umiejętności samodzielnego,codziennego dbania o własne
    bezpieczeństwo
    • Bezpieczeństwo podczas wakacji – swobodne wypowiedzi uczniów nt. „Jak
    bezpiecznie podróżować,
    • Apteczka turystyczna – zapoznanie uczniów z jej podstawowym
    wyposażeniem,
    • Telefony alarmowe – rozmowa na temat sytuacji wymagających korzystania z
    nich,
    • Bezpieczne i rozsądne korzystanie z kąpieli słonecznych i wodnych – rozmowa,

    • Świetlicowe wspomnienia.

    Data dodania: 2022-11-03 16:55:54
    Data edycji: 2022-11-08 22:12:27
    Ilość wyświetleń: 22

    Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości.
    Nasza szkoła pomaga je odkryć i rozwinąć.

    Nasi Partnerzy

    Bądź z nami
    Aktualności i informacje
    Biuletynu Informacji Publicznej
    Logo Facebook
    Facebook
    Biuletynu Informacji Publicznej